شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست پادشاه این کشور تجاوزات ایران را محکوم می کند و از موضع گیری کشورهای دوست قدردانی می کند

زبانه کشیدن آتش از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران پس از حمله به آن – عکس از آسوشیتد پرس

زبانه کشیدن آتش از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران پس از حمله به آن – عکس از آسوشیتد پرس

محکومیت های بین المللی علیه حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد افزایش یافت، در حالی که عقب نشینی ایران از موضع خود همچنان ادامه دارد؛ به طوری که مقامات مجبور شدند از نامگذاری برخی خیابان ها به نام شیخ نمر النمر خودداری کنند، و در همین حال دومین مسؤل امنیتی طی دو روز گذشته برکنار شد.

شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز روز گذشته، تعدی به مقر سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن در مشهد، و حمله و سوزاندن و غارت آن ها را محکوم کرد، و اشاره کرد: «حمله به هیئت های دیپلماتیک پس از تصریحات خصمانه ایران صورت گرفت که  تحریک آشکاری بود که حمله به هیئت های عربستان را تشویق کرد، و این نشان دهنده نقض آشکار تمامی  توافقات، منشورها و معاهدات بین المللی است».

شورای وزیران همچنین از تمامی کشورهای اسلامی و عربی و سازمان ها و پارلمان ها و هیئت های عربی و بین المللی که تصمیم و اقدامات عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم را تأیید کردند، ابراز قدردانی کرد.

به گزارش برخی خبرگزاری های ایران، وزارت خارجه ایران به تصمیم شهرداری های مشهد و تهران در نامگذاری دو خیابان نزدیک به ساختمان های سفارت و کنسولگری عربستان سعودی به نام شیخ النمر اعتراض کرد، و دستور داد همان نام های سابق بر خیابان ها باقی بماند. روزنامه ها فاش کردند که شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه در نامگذاری خیابان های هیئت های دیپلماتیک دخالت دارند. آن ها توضیح دادند که شهرداری تهران نمی تواند بدون مراجعه به شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه نام خیابان های سفارت خانه ها را تغییر دهد.

در همین راستا، بیش از ۲۲۴ نماینده در مجلس شورا (پارلمان) روز گذشته در بیانیه ای از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی انتقاد کردند و اعتراف کردند که این حملات به منافع بین المللی ایران آسیب وارد کرد.

در همین حال، ناظران پیش بینی کردند که دستگاه های امنیتی در تهران پس از برکناری دو تن از مسؤلان امنیتی در پی حمله به منافع دیپلماتیک عربستان سعودی، دست به برکناری های بیشتری بزنند. دو روز پیش حسن عرب سرخی، فرمانده نیروهای ویژه پلیس ایران برکنار شد. دو روز قبل از آن نیز صفر علی برات لو، معاون امنیتی شهردار تهران برکنار شده بود.