اپوزیسیون اظهارات المعلم را به عنوان شکست مذاکرات در نظر می گیرد

 نیروهای نجات در تلاش برای امدادرسانی به قربانیان حمله جنگنده های روسی به حلب _ عکس از گیتی) در گوشه تصویر  ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دمشق (رویترز)

نیروهای نجات در تلاش برای امدادرسانی به قربانیان حمله جنگنده های روسی به حلب _ عکس از گیتی) در گوشه تصویر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دمشق (رویترز)

نظام سوریه دو روز پیش از آغاز مذاکرات، بررسی «انتقال قدرت» را نپذیرفت. در حالی که از دید اپوزیسیون این حرکت شکست روند سیاسی پیش از آغاز آن است. ولید المعلم وزیر خارجه سوریه از دمشق گفت: « رئیس جمهور بشار اسد خط قرمز است و  او متعلق به مردم سوریه است». المعلم چندین بار تکرار کرد که هیئت دولتی در ژنو بیش از ۲۴ ساعت منتظر رسیدن مخالفان به ساختمان سازمان ملل متحد برای شرکت در دور دوم مذاکرات، که قرار است دوشنبه آینده برگزار شود، نخواهد ماند.

وی با حمله به استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل گفت: «با کسی که درباره پست ریاست جمهوری صحبت کند مذاکره نمی کنیم، و اگر به همین لهجه ادامه دهند، نیازی نیست  به ژنو بیایند».

از نظر منذر ماخوس سخنگوی کمیسیون مذاکره کننده، موضع المعلم چیز جدید و تعجب آوری نیست، اما آن چه قابل توجه است، زمان اعلام آن در آستانه شروع مذاکرات است. وی گفت: «من این سخنان را چکش زدن به تابوت روند سیاسی و مذاکرات، پیش از شروع شدن می دانم». ماخوس در گفتگو با «الشرق الأوسط» افزود: «نظام بر تحریم شدن مذاکرات از سوی اپوزیسیون شرط بندی می کرد تا آن را مسؤل بداند».