کویت: «الشرق الاوسط»

شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت «استراتژی ملی برای ارتقاء شفاف‌سازی و مبارزه با فساد» به عنوان بخشی از فعالیت‌های کنفرانس بین‌المللی کویت برای مبارزه با فساد را راه‌اندازی کرد.
فهد العفاسی وزیر دادگستری و وزیر دولت در امور پارلمان گفت: «از زمان تأسیس هیئت عمومی مبارزه با فساد، کویت در حال حرکت در مسیر رشد و توسعه است و با عزمی راسخ و اراده‌ای استوار برای ریشه‌کن کردن فساد و تقویت ارزش‌های شفافیت و صداقت، شاهد یک مرحله کیفی هستیم».
وی در ادامه افزود: «اراده واضح امیر کویت و جدیت وی در مبارزه با فساد و کاهش اثرات آن، وزارت را به این امر واداشت که با تشکیل هیئت مبارزه با فساد، یک چشم‌انداز متمدن و برنامه استراتژیک را برای رسیدگی به پرونده فساد تهیه کند تا از این طریق بتواند عوامل پیشبرد و تقویت طرح توسعه حکومت در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم سازد».
خالد عبدالشافی رئیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل برای کشورهای عربی گفت: «مبارزه و رسیدگی به فساد نه تنها در کشورهای فقیر و در حال توسعه، که در کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته به یک اولویت تبدیل شده‌است، زیرا فساد با هزینه‌های بالای آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده توسعه پایدار در ابعاد مختلف آن قلمداد می‌شود».
وی همچنین یادآور شد: «هزینه‌های فساد فقط به هزینه‌های مالی محدود نمی‌شود، بلکه با زیان‌های اجتماعی خود، سطح خدمات عمومی اصلی مانند بهداشت و آموزش را کاهش داده و زیرساخت‌ها را تخریب می‌کند، علاوه بر این اعتماد شهروندان به دولت‌ها را کاهش می‌دهد که این امر تأثیر منفی بر ثبات و امنیت دارد و به بحران‌ها و درگیری‌های خطرناکی منجر می‌شود».
عبدالرحمن النمش رئیس هیئت عمومی مبارزه با فساد در کویت نیز با اشاره به استراتژی جامع ملی امیر کویت برای یکپارچگی و مبارزه با فساد گفت: «هدف از این استراتژی تقویت حاکمیت قانون، تقویت و تثبیت ارزش‌های یکپارچگی و شفافیت و همچنین تقویت اعتماد شهروندان به تلاش‌های دولت برای اصلاح و توسعه است. این استراتژی، کویت را در جایگاه درخور خود در شاخص‌های بین‌المللی مبارزه با فساد قرار می‌دهد و با دستیابی به حداکثر همکاری بین مؤسسه‌های دولتی و سازمان‌های مردمی و بخش خصوصی، زمینه دستیابی به چشم‌انداز ۲۰۳۵ را فراهم می‌کند».