پیوستن شیعیان عراقی به ارتش این کشور در پی فتوای آیت الله سیستانی-رویترزپیوستن شیعیان عراقی به ارتش این کشور در پی فتوای آیت الله سیستانی-رویترزپیوستن شیعیان عراقی به ارتش این کشور در پی فتوای آیت الله سیستانی-رویترز

پیوستن شیعیان عراقی به ارتش این کشور در پی فتوای آیت الله سیستانی-رویترز

بغداد –حمزه مصطفی، الشرق الاوسط – آیت الله علی سیستانی برجسته ترین مرجع تقلید شیعه در عراق، از کسانی که توانایی به دست گرفتن اسلحه دارند خواست تا با سازمان داعش به مقابله بپردازند. داعش در حال حاضر کنترل چندین شهر و روستا را در شمال و شمال غرب عراق به دست گرفته و تهدید کرده که به سمت دو شهر مقدس شیعیان پیشروی خواهد کرد.

عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی دیروز در خطبه نماز جمعه در شهر کربلا گفت: «اوضاع کنونی عراق بسیار خطرناک است. همه ما باید از مسئولیت شرعی و ملی خود در برابر این چالش و تهدید بزرگ که مردم و کشور با آن روبرو هستند، کاملا آگاه باشیم.» وی افزود: «کسانی که توانایی به دست گرفتن اسلحه دارند، باید به دلیل این تهدیدات داوطلب مبارزه شوند. این یک واجب کفایی است.»

کربلایی خاطر نشان کرد: «مقابله با تروریسم مسئولیت همگانی است و به طائفه معینی محدود نمی شود. تروریست ها، نه فقط نینوا و صلاح الدین بلکه همه شهرهای عراق و مردم عراق را مورد هدف قرار می دهند. دفاع نیروهای مسلح و دیگر دستگاه های امنیتی از عراق یک دفاع مقدس است به ویژه اینکه ساز و کار تروریسم با روح اسلام تفاوت دارد. تروریسم سیاست خشونت و خونریزی را در جهت گسترش نفوذ خود در عراق و کشورهای دیگر در پیش می گیرد.»

کربلایی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در برابر مسئولیت تاریخی قرار دارد گفت: «نیت خود را دفاع از عراق و کرامت و مقدسات و آبروی کشور قرار دهید. مرجعیت دینی نیز با اعلام حمایت از نیروهای مسلح، شما را به شجاعت فرامی خواند. هر یک از اعضای نیروهای مسلح که کشته شوند، شهید به شمار می روند». وی در ادامه افزود: «سران سیاسی کشور مسئولیت ملی و شرعی و تاریخی بزرگی بر عهده دارند که باید در جهت تحقق آن اختلافات را کنار نهاده و با اتخاذ موضع گیری یکسان به حمایت از نیروهای مسلح در مقابله با تروریسم بپردازند.»

در این رابطه حیدر الغرابی استاد حوزه عملیه نجف که نزدیک به مرجعیت دینی به شمار می رود در گفتگویی با الشرق الاوسط گفت: «بزرگان مرجعیت دینی از نزدیک اوضاع امنیتی و سیاسی در عراق را رصد می کنند، و آنها کاملا از خطرات کنونی که کشور را تهدید می کنند، آگاهی کامل دارند.» وی افزود: «مرجع تقلید برجسته آقای سیستانی در بیانیه اول خود خاطر نشان کرد افرادی که از ارتش و نیروهای امنیتی در این جنگ کشته می شوند، شهید به شمار می روند. آقای سیستانی در این بیانیه یک تصور واقعی از این جنگ و اهمیت آن ارائه داد». وی درباره اینکه فتوای سیستانی در مورد مقابله مسلحانه با داعش الزامی است یا اینکه فقط در حد یک فراخوان است گفت: «این فتوای آشکاری است، چرا که خطر جدی است و گروه های تروریستی تهدید کرده اند که به سوی شهرهای مقدس پیشروی خواهند کرد. علاوه بر این کل کشور عراق در وقت کنونی در معرض تهدید و خطر قرار دارد.»

الغرابی افزود: «هنگامی که برخی تهدید کردند که قبرها و ضریح ها در سوریه را نابود می کنند سیستانی فتوایی برای مبارزه مسلحانه در سوریه صادر نکرد. وی فقط مردم را به صبر فرا خواند مگر آنکه چنین چیزی صورت بگیرد.» وی خاطر نشان کرد: «فرستادن نفرات ارتش با این تعداد زیاد از بغداد به موصل توسط دولت عراق اشتباه بود، چرا که اکنون بغداد از نیروهای دفاعی خالی شده است. ما اکنون شاهد یک هم پیمانی بین تمامی مردم و حتی برخی کشورهای منطقه هستیم که سقوط صدام حسین به سودشان نبوده است. آنچه امروز در جریان است تهدید بزرگی است با وجود آنکه آنها به مردم القاء می کنند که در صدد آبادانی کشور و ارائه خدمات به شهروندان هستند. تنها گزینه دفاع از عراق و مقدسات است به هر بهایی که باشد.»

از سوی دیگر هفت استان عراق با ابراز حمایت خود از دولت و نیروهای مسلح، از داوطلبان نبرد با داعش استقبال کرد. استانداران کربلا و نجف و بابل و المثنی و دیوانیه و ذی قار در بیانیه ای اعلام کردند که این استان ها با اعلام حمایت کامل خود از دولت و نیروهای امنیتی ارتش و پلیس آمادگی خود را برای شرکت در مقابله با گروهک های تروریستی و دفاع از عراق و مقدساتش ابراز می کند. در ادامه این بیانیه آمده است که این استان ها از داوطلبان نبرد با تروریست ها و حمایت از نیروهای مسلح در مقرهای استانداری استقبال می کنند. این بیانیه سیاستمداران را به «کنار گذاشتن اختلافات و موضع گیری میهنی یکسان در برابر خطری که همه را تهدید می کند” فرا خواند. در ادامه این بیانیه آمده است که “سیاستمداران باید منافع ملی را به منافع تنگ ترجیح دهند».