با ارزشی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار؛

 

ریاض: طارق الرشید

لیگ حرفه‌ای فوتبال سعودی توانست از لحاظ ارزش بازاری بر لیگ‌های اروپایی همچون لیگ کشورهای هلند، بلژیک و پرتغال فایق شود و رتبه اول آسیا و ششم جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش الشرق الاوسط، هواداران فوتبال سعودی از افزایش ارزش بازاری لیگ حرفه‌ای ولی‌عهد شاهزاده محمد بن سلمان در جهان بسیار خوشحال هستند.

سازمان ورزش سعودی پس از صرف هزینه‌های زیاد و سرمایه‌گذاری بر باشگاه‌های داخلی و عقد قرارادادهای نجومی با بازیکنان خارجی، توانست لیگ حرفه‌ای این کشور را در سطح جهانی جهش دهد و رده ششم را برای خود اختصاص دهد.

ترکی آل‌ الشیخ مدیر سازمان ملی ورزش سعودی از کسب این رتبه برای لیگ حرفه‌ای کشور خود در سطح جهان خشنود نیست و به رده پنجم جهان که اکنون در اختیار آلمان است چشم دوخته است. اما برای رسیدن به این رده، باید هزینه‌های زیادی را صرف باشگاه‌ها و مسابقات این کشور کرد.

ارزش بازاری بوندس‌لیگای آلمان اکنون بالغ بر ۳۹۱ میلیون دولار است و مسئولان ورزشی سعودی به دنبال رسیدن به این رده در آینده‌ای نزدیک هستند.

آنها می‌خواهند مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار را در فصل آتی نقل و انتقالات بابت هزینه بهترین بازیکنان باشگاه‌های اروپایی و آفریقایی کنند تا جزو پنج لیگ اول جهان شوند.

ترکی آل‌ الشیخ در خصوص این موضوع گفت: «از اینکه رده اول را در آسیا کسب کردیم، جای هیچ‌گونه تعجبی وجود ندارد چراکه ما از برترین‌های این قاره هستیم و تاریخ گواه آن است.. هدف ما پیشی گرفتن از دیگر لیگ‌های بزرگ اروپایی است و داریم در راه درست قدم بر می‌داریم.. و حتما آینده طلایی در انتظار لیگ سعودی است».

با این وضعیت، لیگ حرفه‌ای سعودی می‌تواند با فروش حق پخش تلویزیونی، بازده مالی باشگاه‌ها و خصوصی سازی، رقیب اول لیگ‌های اروپایی شود.