ساحل دریا و آفتاب گرفتن-عکس از رویترز

ساحل دریا و آفتاب گرفتن-عکس از رویترز

یکی از رایج ترین مشکلاتی که زنان خاورمیانه دچار آن هستند رنگ گرفتن یا کک و مکی شدن و پدید آمدن لک های قهوه ای روی صورتشان است که عموما در منطقه گونه و نزدیک پیشانی و بالای لب ها دیده می شوند. علی رغم تبلیغات زیاد درباره پودرها و کرم های سفیدکننده با وعده رهایی از این مشکل جدی که روی ظاهر پوست و در نتیجه در روحیه زنان اثرگذار است و با وجود دام هایی که فروشندگان پودرها و لوزام آرایشی بی خاصیت برای زنان پهن کرده اند، اگر از زنان خاورمیانه در مورد پوستشان بپرسی و اینکه چه چیزی بیشتر از همه آزارشان می دهد، پاسخ خواهند داد یکدست نبودن رنگ پوستشان به دلیل وجود لک های قهوه ای در نقاط معینی از صورتشان.

برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع که در این برهه از سال بحث داغی است و با توجه به در پیش بودن تابستان با دکتر جورج رومان از متخصصین فرانسوی زیبایی بدون عمل جراحی در مطبش واقع در خیابان دونشیر نزدیکی خیابان هارلی معروف به خیابان پزشکان در لندن به گفت و گو نشستیم.

جورج رومان متخصص فرانسوی زیبایی بدون عمل جراحی

جورج رومان متخصص فرانسوی زیبایی بدون عمل جراحی

دکتر رومان می گوید این مشکل در منطقه خاورمیانه بسیار شایع است و دلیل آن به آب وهوا و در معرض اشعه خورشیدی بودن مرتبط می شود یا در نتیجه وراثت یا اختلالات هورمونی می تواند رخ دهد. همچنین ممکن است با بالا رفتن سن یا به دلیل بارداری لکه های قهوه ای روی پوست پیدا شود، اما برای تمام این وضعیت ها راه حل های مناسب وجود دارد. وی بر اهمیت تعیین وضعیت بیمار قبل از شروع درمان تاکید دارد چرا که نباید برای همه بیماران از روش یکسان استفاده کرد.

دکتر رومان معتقد است عوامل زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند از جمله سن، رنگ پوست، جنس پوست و تاکید دارد قبل از اطمینان از آمادگی پوست برای اعمال نوع خاصی از درمان نباید اقدامی صورت گیرد.

دکتر جورج رومان که بین لندن و پاریس در رفت و آمد است و به طور پیوسته به دبی هم مسافرت می کند، شهرت فراوانی در حوزه درمان و کشیدن پوست با استفاده از تکنیک های جدید بدون نیاز به عمل جراحی دارد. وی اولین کسی است که تکنیک فراکسل را که در محو کردن لک های قهوه ای و تیرگی پوست موثر است را توسعه داد و ماسک سفیدکننده پوست را ابداع کرد. وی این ماسک را در طی جلسات فراکسل که نیازی به جراحی ندارد در مطبش موسوم به The Aesthetic Medical Clinic استفاده می کند. دکتر رومان می افزاید بسیاری از اوقات درمان های لیزری یا لایه برداری شیمیایی پوست ممکن است مشکل را دوچندان کرده و رنگ پوست را تیره تر کند، بنابراین در موضوع انتخاب پزشک معالج و روش درمان باید دقت کرد.

جورج رومان متخصص زیبایی

جورج رومان متخصص زیبایی

رومان درباره تفاوت درمان ها بر اساس وضعیت های مختلف برای ما توضیح می دهد و در ابتدا لایه برداری شیمیایی از پوست Chemical Peel را مطرح می کند که به نظر وی در حالت های صعب العلاج و زمانی که لک های روی پوست عمیق و جاگیر شده باشند، استفاده می شود، اما این روش درمان را برای کسانی که پوست ظریف و حساسی دارند، مناسب نمی داند. همچنین از روش های دیگر درمان “درمابریژن” است که از طریق لایه برداری پوست به واسطه تکه های ریز کریستال برای رهایی از لایه های مرده پوست عمل می کند. اما این نوع درمان ها عموما برای بیمارانی که در منطقه خاورمیانه ساکن هستند، توصیه نمی شود و بیشتر برای زنان اروپایی و پوست های سفید می تواند مناسب باشد. درمان به روش پالس نوری یاIPL روش خوب دیگری برای برداشتن لکه ها است، چرا که پالس های نوری شدید سلول هایی را که ماده ملانین را در لایه های عمیق پوست تولید می کنند را مورد هدف قرار می دهد، همچنین این روش نه فقط برای رهایی از لک های روی صورت بکار می رود بلکه برای پوست دست، گردن و حتی کتف ها هم کاربرد دارد.

وقتی که از درمان مناسب با همه انواع پوست ها صحبت کردیم، رومان لبخندی زد و گفت: «فراکسل از همه بهتر است» و معروف است که رومان اولین کسی است که این روش درمان را توسعه داد تاجایی که در اروپا و حتی خاورمیانه این روش درمان را به نام وی می شناسند. رومان این درمان را اینگونه توضیح می دهد که تعیین چگونگی درمان با روش فراکسل از طریق بررسی وضعیت بیمار و مشخص کردن تعداد جلسات مورد نیاز انجام می شود و تاکید می کند ظاهر پوست در همان جلسه اول عملا بیست درصد بهبود می یابد.

این درمان از طریق تحریک کلاژن که عامل شادابی و جوانی پوست است و با بالا رفتن سن کاهش می یابد، عمل می کند. در این روش کلاژن نوسازی و دوباره فعال می شود و پوست را برای مراحل بعدی درمان یعنی ماسک سفید کننده (که توسط خود رومان ابداع شده) آماده می سازد.

فراکسل توسط دستگاهی که امواج نوری را در سطوح مختلف، اما به سمت مناطق معینی در پوست جهت برداشتن پوست آسیب دیده می تاباند، عمل می کند. در این روش از لایه های سطحی غیر آسیب دیده پوست حفاظت می شود و سلول ها مورد تهاجم قرار نگرفته و کشته نمی شوند.

روش درمان مزو فراکس Meso Frax به واسطه دستگاهی شبیه چرخ خیاطی عمل می کند. در این روش به سرعت در پوست صورت، سوراخ ریزی ایجاد می شود و ویتامین ها به شکل مستقیم در لایه های زیرین پوست پمپاژ می شوند. در این روش درمان پوست از همان جلسه اول شادابی می یابد و در بسیاری از اوقات بیمار نیازی به بیش از سه جلسه نخواهد داشت و سپس یک جلسه برای گذاشتن ماسک سفیدکننده به مدت پنج ساعت اختصاص خواهد یافت و بیمار می تواند بعدا در خانه آن را شسته و پاک کند.

رومان تاکید دارد که بیماران باید از توصیه ها و دستورات پزشک اطاعت کنند وگرنه به خانه اول باز می گردند و تمام مراحل دوباره باید طی شود. لذا بیمار باید به استفاده از کرم هایی که پزشک متخصص دستور داده پایبند بوده و پس از درمان پوست خود را در معرض اشعه آفتاب قرار ندهد.

درمان به روش مزوفراکس درد قابل چندانی ندارد، به سرعت انجام می شود و چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. از عوارض جانبی این روش سرخی پوست برای مدتی کوتاه که در طی بیست و چهار ساعت کاملا محو خواهد شد.

دکتر رومان تعیین چگونگی تقسیم جلسات درمان و تعداد آن را بسته به نیاز بیمار و جنس پوستش می داند، اما در باب درمان های جدید بدون عمل جراحی در جهان رومان مفهوم جدیدی را که در مطبش در لندن پیاده می کند، یعنی کشیدن پوست صورت با استفاده از دستگاه تابش اشعه مافوق صوت برای ما معرفی کرد. این روش باعث کشیده شدن پوست صورت می شود و به Double Lift معروف است و جهشی مهم در جهان عمل های زیبایی به شمار می آید، به ویژه در کشیدن پوست صورت های افتاده و شل بدون نیاز به عمل جراحی و می توان این روش درمانی را روی پوست صورت، فک، پیشانی، چشم ها و ناحیه سینه که علایم پیری در آن بیشتر نمایان می شود به کار برد.

وقتی صحبت از مردان و عمل زیبایی به میان آمد دکتر رومان تاکید کرد که تعداد مردانی که اقدام به عمل های زیبایی می کنند رو به افزایش است و اگرچه تعدادشان از زنان کمتر است، اما نشان دهنده توجه زیاد مردان به مسئله زیبایی است.