استقبال قطری ها برای سرمایه گذاری در قشم - عکس از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم

استقبال قطری ها برای سرمایه گذاری در قشم – عکس از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم

به دنبال بازدید یک هیات اقتصادی به سرپرستی معاون وزارت خارجه و رییس مناطق آزاد قطر از قشم، مقامات قطری تصمیم به سرمایه گذاری در این جزیره ایرانی گرفتند.

هیات اقتصادی قطری با ارزیابی ظرفیت‌های صنعتی ـ تجاری موجود در جزیره قشم، بر صادرات تولیدات اولیه به منطقه آزاد قشم، احداث کارخانه‌های تولیدی و صدور محصولات به سرزمین اصلی و کشورهای خارجی توافق شد.

شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) گزارش داد محمد بن عبدالله الرمیحی معاون وزارت خارجه و رییس مناطق آزاد قطر که یک هیات سرمایه گذاری ۱۵ نفره را سرپرستی می کرد، از اسکله کاوه و ظرفیت های جزیره قشم بازدید کردند.

این هیات قطری پس از بازدید از اسکله کاوه و بررسی ظرفیت‌های صنعتی – تجاری موجود در جزیره قشم با حضور محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن دوره احمدی نژاد که در حال حاضر قائم مقام دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد صنعتی، تجاری و ویژه اقتصادی ایران است، و علی اکبر شعبانی فرد سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم درباره ظرفیت های سرمایه گذاری در قشم مذاکره کردند.

سعیدی‌کیا در این نشست با تاکید بر حمایت دولت از سرمایه گذاری های خارجی تصریح کرد دولت فعلی تلاش دارد دغدغه های سرمایه گذاران خارجی را برطرف کند: «برخی دغدغه‌ها که مد نظر سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد است در حال حاظر در هیات دولت در حال بررسی است و به زودی برطرف خواهد شد.»

مهندس حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران درباره جذب سرمایه گذار خارجی به شرق پارسی گفت: «کشورهای عربی از همسایگان مهم ایران محسوب می شوند که مبادلات اقتصادی و سباسی و فرهنگی ایران با این کشورها در سطح بالایی قرار دارد به طوری که از ایرانیان زیادی در این کشورها هم زندگی می کنند. از سوی دیگر هم خود کشورهای این منطقه نیز به ایران توجه دارند اما به خاطر مشکلات سیاسی که طی سالهای گذشته به وجود آمده بود کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر بدبین بودند و تعاملات آنها به سردی گذاشته بود.»

وی افزود: «در چند روز گذشته ما شاهد حضور امیر کویت در ایران بودیم که این نشان دهنده این است که تعاملات منطقه به نحو مناسب و عقلانی در حال حرکت است. حضور سرمایه گذاران قطری را نباید به عنوان یک اتفاق نادر دید. بلکه سرمایه گذاران عربی تمایل مناسبی برای مراودات تجاری با ایران دارند. اما باید به یک نکته توجه کرد و آن این است که کشورهای عربی منطقه خلیج فارس حول یک محور ژئوپولیتیکی حرکت می کنند و اگر روابط ایران با کل منطقه مناسب باشد فرقی نمی کند کدام سرمایه گذار عربی به ایران می آیند. لذا حضور هیات قطری نشان دهنده این است که خط ژوپولتیکی منطقه خلیج فارس بر اساس منافع اقتصادی هر دو طرف در حال شکل گیری است و ایران باید این خط را مدیریت و هدایت کند.»

شعبانی فرد نیز به ضمن تایید و تاکید بر سیاست های دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: «در این شرایط تمام تلاش ما ایجاد اطمینان خاطربه سرمایه گذاران است و زمینه‌های لازم برای هر نوع سرمایه گذاری در قشم به خوبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است.»

الرمیحی، معاون وزیر خارجه و رییس شورای مناطق آزاد قطر نیز چنین مذاکراتی برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در قشم را مثبت ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد: «زمینه‌های سرمایه گذاری تجار قطری در حوزه نفت و صنایع در جزیره قشم فراهم شود و این کشور برای همکاری بیشتر اعلام آمادگی می‌کند.»

شعبانی فرد روز دوشنبه اعلام کرده بود طی این سفر هیات قطری، تصمیم گرفته شده که «به صورت مشترک دو کشور با وارد کردن مواد اولیه به قشم و احداث کارخانجات مختلف تولیدات خود را به داخل ایران و کشورهای منطقه صادر کنند.»

وی این حرکت را آغاز اجرای سیاست کلی دولت یازدهم در خصوص سرمایه گذاری مشترک ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه در مناطق آزاد ایران خواند و گفت: «براساس این سیاست دولت از این به بعد ما شاهد سفرهای هیات های مختلف خارجی به مناطق آزاد کشور با هدف سرمایه گذاری مشترک خواهیم بود.»