مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای - وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای – وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش مربوط به ذخیره اورانیوم ایران را اصلاح کرده و میزان ذخیره های اورانیوم این کشور را ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از گزارش پیشین اعلام کرد.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها گزارش می دهد در اصلاحیه آژانس ذخایر ایران ٨٢٩٠ کیلوگرم ذکر شده که ١٠٠ کیلوگرم کمتر از مقداری است که در گزارش محرمانه هفته پیش این نهاد بین‌المللی ذکر شد.

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از سوی رویترز فاش می شود که مهلت مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی رو به پایان است و گمانه زنی ها نشان از احتمال تمدید مهلت تعیین شده دارد.

اهمیت این گزارش در آن است که میزان ذخایر اورانیوم تا پنج درصد غنی‌شده ایران از مسائل مهم و حساس در مذاکرات است. ادامه روند کار بر آن می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بیانجامد و همین امر آن را به یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در مذاکرات تبدیل کرده است.

آژانس هنوز توضیحی برای این کاهش ۱۰۰ کیلوگرمی در برآورد ذخایر اورانیوم ایران ذکر نکرده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند گام‌های لازم را برای شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای خود بر نداشته و در مورد روشن شدن ابعاد احتمالا نظامی آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه کافی همکاری نمی‌کند.

ایران این اتهام را رد کرده و هدف فعالیت‌های خود را استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اعلام می‌کند.

گزارش محرمانه آژانس در ماه سپتامبر، نشان از آن داشت که ذخایر ایران با ۶۲۵ کیلوگرم افزایش به تقریبا ۸.۴ تن رسیده است. حال آن که در گزارش اصلاح‌شده‌ای که رویترز به آن دسترسی پیدا کرد، حاکی از آن است که این مقدار با ۵۲۵ کیلوگرم افزایش، ۸۲۹۰ کیلوگرم عنوان شده است.

از دیگر اصلاحاتی که در جزییات آماری این گزارش اعمال شده، شمار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ ایران که در بخش تحقیق و توسعه تاسیسات نطنز وجود دارد است. در گزارش پیشین شمار آنها ۱۹ ماشین عنوان شده بود که در گزارش تازه به ۹ کاهش یافته است.

رویترز، روز چهارشنبه ۲۱ آبان به نقل از این منابع آگاه گزارش داده که ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا به «توافق موقت» جدیدی خواهند رسید که بر مبنای آن دو هدف پیگیری خواهد شد هم از فشار تحریم‌ها علیه تهران کاسته خواهد شد و هم گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق جامع همچنان ادامه خواهد داشت.

رویترز به نقل از یک مقام رسمی ایرانی که نام او را ذکر نکرده، گزارش داده است که «اتفاقی که به احتمال زیاد رخ خواهد داد، این است که ما به توافقی جزیی‌تر از توافق ژنو دست پیدا کنیم که هم از فشار تحریم های اقتصادی بر ایران خواهد کاست و هم به ادامه گفت‌وگوها منجر خواهد شد.»

توافق موقت ژنو که در سوم آذر سال ۱۳۹۲ میان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان به دست آمد، تا سوم آذر سال جاری تمدید شده و گفت‌وگوهای چندجانبه در این مدت برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی، بی‌نتیجه ادامه داشته است.