جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش شامل جنگنده های اف5، صاعقه، میراژ، میگ 29، اف7، اف14، در دسته های سه‌تایی، اف4 در دسته 5تایی و سوخو24 نیز در دسته دوتایی با نمایش عملیات سوختگیری هوایی سوخو از سوخو) از مقابل جایگاه رژه هوایی رفتند -عکس آژانس خبری فرانسه

جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش شامل جنگنده های اف۵، صاعقه، میراژ، میگ ۲۹، اف۷، اف۱۴، در دسته های سه‌تایی، اف۴ در دسته ۵تایی و سوخو۲۴ نیز در دسته دوتایی با نمایش عملیات سوختگیری هوایی سوخو از سوخو) از مقابل جایگاه رژه هوایی رفتند -عکس آژانس خبری فرانسه

محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ایران گفته است که با تصویب شورای عالی امنیت ملی و نامه‌نگاری این نهاد با ستاد نیروهای مسلح مناطق ممنوعه پروازی در ایران از ۲۶۱ مورد به پنج منطقه کاهش یابد.

به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه های ایران در برنامه جدید فقط مناطق هسته‌ ای ایران همچنان ممنوع پرواز خواهند ماند. اما پرواز در دیگر مناطق برای شرکت‌های خارجی در ارتفاع ۳۰ هزار پا و برای شرکت‌های داخلی در فضای ۲۸ هزار پا امکان پذیر است.

ایلخانی افزود: «کاهش مناطق ممنوعه پروازی از یک سو به گسترش ترافیک هوایی کشور منجر خواهد شد و از سوی دیگر در امنیت و ایمنی پروازها نقش مستقیم خواهد داشت.»

منطقه پرواز ممنوع اصطلاحا به منطقه ‌ای گفته می شود که پرواز هر نوع هواپیما در آن ممنوع است. مفهوم پرواز ممنوع بیشتر در زمان جنگ به کار می رود اما در زمانی که در کشوری جنگی نیست در شکل سنتی آن بیشتر برای امنیت مرزهای سرزمینی و به عبارتی خلع سلاح هوایی یک کشور از سوی دولت‌های حاکم بر آن‌ ها اعمال می‌ شود.

اختیارات قانونی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل ماده ۴۲ آمده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه های ایران با اعلام اینکه ۵۴ فرودگاه در ایران فعال است گفت: از این تعداد فرودگاه فقط شش فرودگاه با درآمدهای خود فعالیت می ‌کنند و بقیه فرودگاه‌ها زیانده محسوب می شوند.

هم اکنون شرکت فرودگاه های ایران از شرکتهای هواپیمایی که در ایران فعالیت می کنند ۲۱۰ میلیون دلار طلبکار است.

وضعیت صنعت هوایی ایران طی سالهای اعمال تحریم علیه ایران با مشکلات بسیاری رو به رو شده است. به طوری که بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، تا کنون یک هزار و پانصد و سی سانحه هوایی در ایران رخ داده‌ است که بین پنجاه تا هفتاد مورد آنها مرگبار بوده ‌اند.

از سال ۱۳۵۷ تا کنون بیش از هزار و چهار صد نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران از دست داده‌ اند. در میان هواپیماهای لاکهید سی-۱۳۰، توپولف-۱۵۴، ایلیوشین-۷۶، بویینگ ۷۲۷، فوکر ۵۰ و ۲۸، آنتونوف-۱۲۴ و ۷۴، ایرباس آ-۳۰۰، بوئینگ-۷۰۷ از جمله مدل های هواپیماهایی بودند که در ایران سقوط کردند.

در آخرین سقوط هواپیما در ایران که صبح یکشنبه ۱۹ مرداد ماه به وقوع پیوست، هواپیما آنتونوف ۱۴۰ که با پنجاه مسافر عازم طبس بود در تهران سقوط کرد و نزدیک به ۴۰ نفر از شهروندان ایرانی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری، جهانگیری، رییس سازمان هواپیمایی ایران گفته بود از۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در ایران ۱۰۰ فروند به دلیل فرسودگی و کمبود قطعه زمین گیر هستند.

پس از توافق شش ماهه ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای این کشور، توافق شد تحریم های مربوط به هواپیما و قطعات مورد نیاز صنعت هواپیمایی برداشته شود.