فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، را وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، را وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم

وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم ایران ادعاهای مربوط به حضور او در اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ را تکذیب کرد و گفت که «وابسته و وامدار» هیچ حزب و گروه سیاسی نیست.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه‌ای با ایسنا که امروز جمعه، ۲۳ آبان، منتشر شد گفت: «کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث ۷۸ و ۸۸ هم کذب است.»

موج تبلیغاتی علیه وی از روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، و پیش از معرفی دانش آشتیانی آغاز شد. شمار بسیاری از پیامک ها در مورد وزیر پیشنهادی علوم برای نمایندگان مجلس ایران ارسال شد که همگی وی را به معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ و همچنین اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ منتسب می‌دانستند.

احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه خود تاکید کرده که «به هیچ عنوان» مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیست، اما در عین حال می‌افزاید: «ورود گروههای سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالتهای از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.»

فعالیت‌های سیاسی دانشجویان و صدور مجوز برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی جدید از جمله دلایل اعلام شده برای استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مرداد مجلس بود.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر این که وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست، افزود: «بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام، اما شخصیت مستقلی هستم.»
دانش آشتیانی فارع التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان دز دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و در رشته مهندسی زلزله نیز از امپریال کالج دانشگاه لندن دکترا گرفته است.

سوابق کاری او از جمله شامل کار در دفتر فنی سپاه پاسداران، معاونت امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی، همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران، مسئول ارتباط بین استادان دانشگاه و مسئولان جنگ در زمینه امور پژوهشی، معاونت وزارت فرهنگ و آموزش عالی در امور عمرانی و دفاعی و اداری و پشتیبانی، معاون و قائم مقام وزارت علوم (سال ١٣٨٠ تا ١٣٨٢) بوده است.

رضا فرجی دانا چهارشنبه ۲۹ مرداد با استیضاح مجلس شورای اسلامی از وزارت علوم ایران کنار گذاشته شد. ۱۴۵ نماینده به استیضاح او رای دادند.

پس از اینکه مجلس رای به برکناری فرجی دانا از سمت وزارت علوم ایران داد، حسن روحانی رییس جمهور ایران در حکمی محمد علی نجفی را که پیش از این برای ریاست وزارت آموزش و پرورش از مجلس ایران رای اعتماد نیاورده بود، سرپرست وزارت علوم و فرجی دانا را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

محمد علی نجفی پیش از این به عنوان گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. مخالفان او همراهی اش با معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ را از دلایل اصلی عدم صلاحیت او برای تصدی وزارتخانه ای برشمردند که ۹ سال در راس آن بود.

نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود و به عنوان یکی از نمایندگان او در جلسه خصوصی با آیت آلله خامنه ای حضور داشت.

پس از وی، محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم بود.

روز ٧ آبان، جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی، فرد پیشنهادی حسن روحانی برای جانشینی فرجی دانا تشکیل شد که از ٢۴۶ نماینده حاضر، تنها ٧٩ نفر به انتصاب او رای موافق دادند.

برخی از نمایندگان مخالف انتصاب محمود نیلی احمدآبادی گفتند که در حریان اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و انتخاب محمود احمدی نژاد، احمدآبادی علیه “جریان فتنه” موضع قاطعی اتخاذ نکرد.