دیدار فواد معصوم رییس جمهور عراق با شماری از سفیران کشورهای عربی در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

دیدار فواد معصوم رییس جمهور عراق با شماری از سفیران کشورهای عربی در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

ریاض، الشرق الاوسط – شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه پس از دیدار با فواد معصوم رییس جمهور عراق در ریاض گفت ریاض سفارتخانه اش را در بغداد زودتر از آنچه که تصور کنید بازگشایی خواهد کرد.

شاهزاده فیصل، در دیدار با معصوم در محل اقامتش در ریاض گفت علاقه مند به سفر به عراق است و بر اقدامات پادشاهی سعودی برای حفظ وحدت ملی و ثبات در عراق تاکید کرد.

وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد که «برادران عراقی با وحدت کلمه از یکدیگر حمایت کنند» و افزود که این پادشاهی از عراقی ها و نیز وحدت ملی و ثبات عراق حمایت می کند.

سفارت عربستان سعودی در بغداد از هنگام حمله رژیم بعثی صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ بسته است. اگرچه مقامات عراقی و سعودی در موارد مختلف – از جمله دیدار رییس جمهور عراق از عربستان سعودی در سال ۲۰۱۰ – ملاقات هایی داشته اند، اما روابط بین دو دولت اغلب پرتنش بوده است.

تحلیلگران می گویند که دیدار رییس جمهور معصوم، که روز پنج شنبه به پایان رسید، می تواند به منزله بهبود قابل توجه روابط بین دو کشور همسایه باشد، دیدگاهی که با اظهارات شاهزاده فیصل تایید می شود.

معصوم که دیدار رسمی اش از عربستان سعودی را روز سه شنبه آغاز کرده بود، روز چهارشنبه نیز با شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز رییس اطلاعات عمومی سعودی در اقامتگاهش در ریاض ملاقات کرد. دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل مشترک به بحث پرداختند.

از سوی دیگر آقای معصوم همچنین با شماری از سفیران کشورهای عربی به ریاض دیدار کرد و طی آنها درباره همه جنبه های روابط کشورهای عربی با عراق به ویژه در زمینه روابط عراق با عربستان سعودی به گفتگو پرداخت.

رییس جمهور عراق در این دیدارها بر «تشابه دیدگاه های عراق و عربستان سعودی در زمینه تروریسمی که با شکل و چهره ای جدید ظاهر شده»، تاکید کرد.

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در گفتگو با الشرق الاوسط دیدار روز سه شنبه فواد معصوم رییس جمهور عراق با ملک عبدالله بن عبدالعزیز خادمین حرمین شریفین در کاخ سلطنتی در ریاض را دیداری «بیش از مثبت، بلکه گرم» خواند.

وی افزود: «پادشاه بر ضرورت حفظ ثابت و وحدت عراق و اهمیت گشایش پادشاهی سعودی به این کشور تاکید کرد. حتی اعلیحضرت راهنمایی کرد که گشایش سفارتخانه سعودی در بغداد تسریع شود.»