مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که مذاکرات وین فقط در زمینه هسته ای است و موضوعات دیگر از جمله موضوعات نظامی ایران در این مذاکرات جایگاهی ندارد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه بیست و نهم بهمن (۱۸ فوریه) در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با تاکید بر این موضوع که مذاکرات فقط در زمینه هسته ای است، گفت: «برنامه مذاکراتی ما با ۱+۵ در این دوره صرفا در خصوص موضوعات هسته‌ای خواهد بود و مباحث نظامی هیچ جایگاهی در چارچوب مذاکرات ندارد و با همین رویکرد گفت‌وگوها در وین دنبال می‌شود و صرفا در چارچوب مباحث هسته‌ای مذاکرات صورت می‌گیرد و تیم ما با حساسیت بر این موضوع پافشاری خواهد کرد.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «قرار است درباره موضوع مربوط به نسل جدید چاشنی های ایمن انفجاری در مذاکرات وین هم رایزنی شود» گفت: «این موضوع در چارچوب مذاکرات با آژانس قرار دارد و به مذاکرات ایران و ۵+۱ ارتباطی ندارد.»

افخم تاکید کرد: «در مذاکرات با آژانس این موضوع یکی از بندهای مربوط به ۷ بند توافق شده است که در دور بعدی مذاکرات در اردیبهشت (سال ۹۳) درباره آن گفت‌وگو می شود. آنچه مسلم است پیشرفت‌هایی در همکاری‌ها و ارتباطات ایران و آژانس حاصل شده که دو طرف خشنودی خود را از این توافقات و رویکرد جدید اعلام کردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی ورود بحث های نظامی ایران به مذاکرات وین را رد کرده است که برخی از مقامات آمریکایی از جمله وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این خواستار ورود موضوع موشک های بالستیک ایران در توافق نهایی مذاکرات با ایران شده بود.

در همین راستا برنادت میهمان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با تاکید بر اینکه ایران باید به قطعنامه های شورای امنیت متعهد باشد، گفت: « قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مربوط به موشکهای بالستیک را که توانایی پرتاب تسلیحات هسته‌ای را دارند از جمله پرتاب این موشکها را منع می‌کند. بنابراین در جریان مذاکرات جامع، باید به این مسئله پرداخت». عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ایران در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد که «مسایل دفاعی خط قرمزی برای ایران هستند. ما اجازه نمی دهیم چنین موضوعاتی در مذاکرات آینده مورد بحث قرار گیرد.»

مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای دست یافتن به راه حل جامع و نهایی در مورد اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران در مقر سازمان ملل در وین، پایتخت اتریش امروز سه شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) آغاز شده است.

مرضیه افخم درباره این مذاکرات و امکان رسیدن به توافقات نهایی گفت: «خیلی نمی توان در اینباره قطعی سخن گفت، اما آنچه مسلم است.»

وی همچنین ادامه داد: « انتظار نداریم در یک دور گفتگو نتیجه‌ای حاصل شود ممکن است دو، سه دور مذاکره شود تا دو طرف به مقدمات و پیشنویس اولیه برسند.»

این مذاکرات در حالی آغاز شده است که وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر پیچیدگی و طولانی بودن مذاکرات با ایران تاکید کرده بود و از سوی دیگر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، یک روز قبل از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز بدبینی کرد و گفت: «در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوشبین نیستم و به جایی نمی رسد، ولی مخالفتی هم ندارم.»