عکس از رویترز

عکس از رویترز

رام الله – کفاح زبون – محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز طی دستوری به کمیته مرکزی انتخابات و حکومت فلسطینی درخواست کرد که فورا تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در طی شش ماه فراهم شود.

اظهارات محمود عباس همزمان با آغاز سفر دوره ای وی به اردن و عربستان سعودی و واتیکان و در راستای توافق اخیر سازمان آزادی بخش و حماس عنوان شده است.

عباس با ارسال نامه ای به حنا ناصر رییس کمیته مرکزی انتخابات خواسته است که این کمیته ضمن انجام تدابیر فوری، آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را تا شش ماه دیگر به وجود آورد. وی در نامه ای دیگر خطاب به رامی الحمد الله نخست وزیر دولت وفاق ملی فلسطین خواسته تا شرایط و مقدمات لازم را برای برگزاری انتخابات تا زمان صدور فرمان ویژه فراخوان برگزاری انتخابات بر اساس قانون مهیا کند.

در نامه ای که محمود عباس خطاب به الحمد الله نوشته آمده است، «برگزاری انتخابات گام قاطعی در جهت پایان دادن به جدایی ناپسند و گشودن صفحه ای جدید در زندگی سیاسی ملت فلسطین به شمار می رود که بر اساس تعدد گرایی و گشودن درهای مشارکت ملی مسئولیت پذیر استوار خواهد بود تا بدین وسیله دستاوردهای فلسطینی حفظ شود.»

نامه محمود عباس در راستای توافق ۲۳ آوریل جنبش حماس و سازمان آزادیبخش نگاشته شده است که در آن بر برگزاری انتخابات بعد از شش ماه به عنوان آخرین گام در جهت پایان دادن به جدایی و اختلافات تاکید شده است.

این در حالی است که همچنان توانایی حکومت خودگردان برای سازماندهی آن (انتخابات) مورد تردید است.

اسرائیل گفته است که مانع برگزاری انتخابات در قدس خواهد شد، و با رهبری یک کمپین بین المللی از به رسمیت شناختن انتخابات در کرانه باختری و غزه که حماس در آن مشارکت دارد جلوگیری می کند.

از سوی دیگر رامی الحمد الله دیروز از جامعه جهانی خواست به اسرائیل فشار آورد تا اجازه برگزاری انتخابات در قدس شرقی را بدهد. وی تاکید کرد که هیچ گونه انتخاباتی بدون درنظر گرفتن قدس شرقی برگزار نمی شود.

اسرائیل دولت وفاق ملی فلسطین را تحریم کرده است. اسرائیل جهان را به تحریم دولت جدید فلسطین فراخوانده ولی این اقدام بی نتیجه بوده است.

تونی بلر نماینده ویژه “گروه چهار جانبه صلح” اخیرا طی تماس تلفنی با الحمد الله تشکیل حکومت هفدهم و ریاست وی بر حکومت جدید را تبریک گفته است.

بلر با اعلام حمایت “گروه چهار جانبه صلح” از حکومت فلسطینی از موضع گیری این حکومت در پایبندی به توافقنامه ها و طرح های سیاسی بین المللی که به امضای سازمان آزادی بخش فلسطین رسیده استقبال کرد.

الحمد الله بر مواضع “گروه چهار جانبه صلح” در حمایت از دولت وفاق ملی ارج نهاد.

دولت وفاق ملی علاوه بر برگزاری انتخابات با پرونده های دشوار و پیچیده دیگری در رابطه با دستگاه های امنیتی و آشتی اجتماعی و یکسان سازی نهادها روبرو است. این در حالی است که کارمندان در کرانه باختری حقوق ماه گذشته خود را دریافت کردند ولی کارمندان نوار غزه هنوز حقوق خود را دریافت نکرده اند. حکومت حماس اعلام کرده بود که تمامی کارمندان حقوق خود را از دولت جدید دریافت خواهند کرد ولی الحمد الله گفت که این موضوع نیازمند بررسی حقوقی و ابزارهای مشخصی است.

به نظر می رسد که دستگاه های امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه هنوز به مرحله هماهنگی نرسیده و سرویس های امنیتی هنوز در کنترل دولت وفاق ملی نیستند که نمونه آن را در تبادل اتهامات بین فتح و حماس بر سر بازداشت عناصری از دو طرف شاهد بودیم.

سخنگوی جنبش فتح فایز ابو عیطه گفت: افراد وابسته به حماس عرفات ابو شباب یکی از رهبران فتح را در حین بازگشت از مصر در گذرگاه رفح بازداشت کردند. وی خاطر نشان کرد: این اقدامات حماس بر علیه رهبران و عناصر جنبش فتح در نوار غزه دیگر قابل قبول نیست. آن ها باید پس از تشکیل دولت وفاق ملی از آزادی برخوردار شوند.

ایاد البزم سخنگوی وزارت کشور تشکیلات خودگردان فلسطینی در نوار غزه در پاسخ گفته است که بازداشت ابو شباب بنا بر یک دستور قضایی و به اتهام دست داشتن در قضایای قتل صورت گرفته است.

از سوی دیگر حماس سرویس های اطلاعاتی وابسته به فتح در کرانه باختری را به تشدید سرکوب فعالان مقاومت در استان های مختلف کرانه باختری متهم کرده است که نشان از نادیده گرفتن تشکیل دولت وفاق ملی از سوی حماس دارد.

در این میان رییس تشکیلات خود گردان فلسطین روز گذشته سفر دوره ای خود به کشورهای عربی را آغاز کرد که شامل عربستان و مراکش و مصر و واتیکان می شود.

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: عباس در این سفر برادران عرب خود را در جریان آخرین تحولات به ویژه تشکیل دولت وفاق ملی و آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی قرار خواهد داد.

عباس همچنین آنها را از نتایج گفتگوها و بسته شدن راه ها بر اثر عدم پذیرش آزادی چهارمین گروه اسرای فلسطینی از سوی اسرائیل آگاه می کند.

المالکی افزود: عباس روز یکشنبه در مراسم آغاز به کار عبد الفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مصر شرکت خواهد کرد و در همان روز به واتیکان برای مشارکت در مراسم قداس می رود. این مراسم توسط پاپ به منظور دعوت به صلح و با حضور شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل برگزار می شود.