باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا

علی رغم اینکه در حال حاضر نفت به میزان کافی برای تامین نیاز در بازارهای جهانی وجود دارد، باراک اوباما لایحه تحریم های نفتی ایران را شش ماه به تعویق انداخته است.

با توجه به اقدامات انجام شده توسط ایران درباره توافقات هسته ای، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است اجرای لایحه تشدید تحریم های نفتی ایران را شش ماه به تعویق بیاندازد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که گزارش ها حاکی از آن است که نفت به میزان کافی برای تامین نیازها کشورهایی مانند چین و هند در بازارهای بین المللی موجود است. به نظر می رسد اوباما تصمیم گرفته با توجه به همکاری ها و اقداماتی که تهران در زمینه شفاف سازی برنامه های هسته ای خود انجام داده، افزایش فشار بر فروش نفت خام ایران را تا شش ماه آینده متوقف کند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «در حالی که شرایط بازار جهانی حاکی از آن است که ذخیره کافی وجود دارد و می توان خرید نفت ایران را کاهش داد، اما ایالات متحده آمریکا مصمم است تا تحریم ایرانی مبنی بر کاهش خرید نفت خام از این کشور را به تعویق بیاندازد و منتظر نتایج مذاکرات گروه ۵+۱ شود.»

وی افزود: «در مقابل این اقدام و دیگر تخفیف هایی که داده می شود، ایران متعهد شده است تا در جهت توقف پیشرفت برنامه های کلیدی فعالیت های هسته ای خود بردارد.» وی یادآور شده است که «آژانس بین المللی اتمی تاکنون پایبندی ایران به این تعهدات (تعهدات مورد توافق گروه ۵+۱) را تایید کرده است.»

کارنی با اشاره به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه آوریل گفته است که مصرف نفت جهان در ماه های اخیر افزایش داشته و از میزان تولید جهانی فراتر رفته است، این مسئله باعث کاهش اندک ذخایر نفت جهانی نسبت به اوایل سال جاری (۲۰۱۴) شده است.

وی افزایش مصرف نسبت به تولید نفت در جهان را اختلال در عرضه نفت جهانی دانسته است و اعلام کرده که میزان افزایش تولید نفت آمریکا برای خنثی کردن اثر این کاهش ها کافی بوده است.

بر اساس این گزارش، ظرفیت مازاد تولید نفت خام جهان در ماه های اخیر افزایش یافته، اما همچنان کمتر از یک سال قبل است. موجودی نفت اعضای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی سه درصد کمتر از سطوح سال گذشته است.قیمت نفت خام برنت حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه است که مطابق با سطح قیمت شش ماه قبل است.