تصویر آرشیوی از یکی از نیروهای امنیتی فرانسه - عکس از اسوشیتدپرس

تصویر آرشیوی از یکی از نیروهای امنیتی فرانسه – عکس از اسوشیتدپرس

پاریس – لندن: الشرق الاوسط – با تشدید نگرانی ها درباره عملیات تروریستی در فرانسه، نیروهای امنیتی این کشور تصمیم گرفتند تا “جهادی” هایی را که از سوریه بازمی گردند به شکل دقیق زیر نظر بگیرند.

دستگاه های امنیتی فرانسه بیشتر کسانی که قصد سفر به سوریه دارند و برخی از کسانی را که ازاین کشور بازگشته اند را زیر نظر می گیرد. این اقدامات به ویژه شامل حال افرادی می شود که با خودرو و به شکل غیر علنی از مرزهای ترکیه عبور کرده و وارد خاک سوریه می شوند و چه بسا دستگاه های ویژه مبارزه با تروریستم قادر به شناسایی آنان نشوند، در این صورت نگرانی ها موارد غافلگیر کننده و ناخوشایند افزایش می یابد.

یک کارشناس مبارزه با تروریسم که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: طبق یک قاعده کلی این افراد در هنگام بازگشت باید مورد بازجویی قرار بگیرند و به آنان ابلاغ شود که زیر نظر قرار دارند. وی افزود: ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که همه افراد را زیر نظر داریم. چه بسا برخی افراد سفر کنند و برگردند در حالی که ما متوجه آنها نمی شویم.

برخی محافل یا گروه ها به واسطه نظارت الکترونیکی و نیز خانواده های نگران درباره سرنوشت فرزندانشان با کمک به پلیس می توانند در اکثر موارد از سفر جوانان جلوگیری کنند ولی تا زمانی که کار غیر قانونی مرتکب نشوند نمی توان مانع از سفر آنان به ترکیه شد.

با توجه به نزدیکی “مناطق جهاد” در سوریه به مرزهای ترکیه ایجاد شبکه هایی همانند جنگ های افغانستان و عراق و چچن ضروری به نظر نمی رسد. در چنین حالتی پلیس باید آدرس کسانی را که از آنان به عنوان “تسهیل کنندگان” یاد می کند، شناسایی کند. این مکان ها یا هتل های با امکانات بسیار کم در مناطق مرزی قرار دارند.

منابع نزدیک به دستگاه های امنیتی فرانسه می گویند که دستگاه های امنیتی ترکیه همتایان اروپایی خود را به شکل تقریبا دقیقی درباره کسانی که از سوریه بازمی گردند مطلع می کند. عبور نیروهای “جهادی” که از کشورهای غربی عازم سوریه می شوند از مناطق مرزی بسیار دشوار به نظر می رسد چرا که این مناطق تحت نظر شدید قرار دارند.

یک منبع مطلع می گوید دستگاه های امنیتی ترکیه مایلند بدون مشورت با پاریس یا بروکسل به افرادی که به منظور جهاد عازم سوریه هستند اجازه ورود به ترکیه بدهند. چرا که در این صورت این افراد برای مبارزه با رژیم رئیس جمهور سوریه بشار اسد به سوریه می روند. این موضوع به نوبه خود مشکلاتی برای کردها ایجاد و حضور نیروهای نظامی در سوریه را توجیه می کند.

با توجه به فهرست بلند بالای افرادی که تهدید احتمالی بر علیه فرانسه به شمار می روند دستگاه های مبارزه با تروریسم از امکانات کافی به منظور در نظر گرفتن مستمر آنان برخوردار نیستند. ده نفر از افرادی که در فهرست تروریسم فرانسه قرار دارند در زندان به سر می برند. فرانسه فهرست درجه بندی شده از اسامی این افراد با توجه میزان جرم هر یک تدارک دیده است.

یک منبع مطلع درباره این پرونده گفت: «ما برای زیر نظر گرفتن شبانه روزی یک مظنون که احیانا سه یا چهار شماره تلفن مختلف در اختیار دارد به ۳۰ پلیس نیاز داریم. چگونه چنین کاری عملی خواهد شد؟ ما باید اولویت بندی کنیم.»

بیشتر افراد جهادی فرانسوی و اروپایی هنگامی که وارد مناطق سوریه هم مرز ترکیه که تحت کنترل مخالفان رژیم سوریه است می شوند به گروه های وابسته به “القاعده” به ویژه جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) ملحق می شوند. این افراد اغلب اوقات خود به محققان فاکتورهای ضروری برای شناسایی و درجه بندی مشارکت شان ضمن گروهای “تروریستی” ارایه می دهند. نامه های الکترونیکی و عکس ها و کلیپ های ویدیویی منتشر شده بر روی اینترنت به دستگاه های امنیتی در جهت تشکیل پرونده برای این افراد کمک می کنند.

برخی از این افراد می گویند که مایل به بازگشت نیستند و می خواهند در سوریه به “شهادت” برسند در حالی که برخی دیگر پس از انجام ماموریت های نه چندان دشوار به کشورهای خود بازمی گردند.

دیوید تامسون، نویسنده کتاب “جهادی های فرانسه” می گوید “فرانسوی ها در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار به سوریه رفتند. این افراد با حس ماجراجویی از راه های ویژه یا از طریق تونس به سوریه رسیدند. وقتی به سوریه می رسند گروهی تشکیل می دهند و با رفیقان خود وداع می کنند.” وی توضیح می دهد “آنان دقیقا می دانند که کجا می روند و چه کسی در سوریه در انتظار شان است”. “این کار با سرعت بسیاری صورت می گیرد و در برخی اوقات تنها گذاشتن سه پیغام در فیسبوک برای این کار کافی است”.