نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال بریتانیا - عکس از خبرگزاری فرانسه

نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال بریتانیا – عکس از خبرگزاری فرانسه

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا از پیروزی قابل توجه و بی سابقه حزب استقلال بریتانیا “یوکیپ” حکایت دارد، پیروزی که طی آن این حزب تاکنون ۲۴ کرسی پارلمان اروپا را به دست آورده است.

این تعداد، یازده کرسی بیش از تعداد کرسی هایی است که این حزب در دوره قبل در پارلمان اروپایی از آن خود کرده بود و این در حالی است که حزب یوکیپ در حال حاضر نماینده ای در پارلمان بریتانیا ندارد.

کارشناسان معتقدند علت اصلی این پیروزی موضع گیری های این حزب در زمینه ضرورت جدایی بریتانیا از ساختار اتحادیه اروپایی است چرا که “نایجل فاراژ”، رهبر این حزب و هم حزبی‌هایش با شعار خروج از اتحادیه اروپا وارد عرصه انتخابات شده بودند.

فاراژ با مطرح کردن شعارهای ملی، مخالفت با سیاست‌های آزاد مهاجرتی و همچنین طرح درخواست پایان سیاست‌های ریاضتی، اخیرا با اقبال عمومی غیرمنتظره‌ای در بریتانیا مواجه شده است.

در این انتخابات، حزب کارگر بریتانیا ۲۵ درصد از آرا و ۲۰ کرسی و حزب محافظه کار کمی کمتر از ۲۴ درصد از آرا و ۱۹ کرسی در پارلمان اروپایی را به دست آورده اند، در حالی که حزب استقلال انگلیس بیش از ۳۰ درصد آرا را از آن خود کرده است.

در این میان نتیجه این انتخابات برای دو حزب اصلی و مهم بریتانیا یعنی احزاب کارگر و محافظه کار هم معنی دار است چرا که حزب کارگر نسبت به انتخابات دوره پیش در سال ۲۰۰۹ هفت کرسی بیشتر به دست آورده و حزب محافظه کار هفت کرسی از دست داده است.

حزب لیبرال دموکرات بریتانیا نیز که هم اکنون در در دولت ائتلافی این کشور حضور دارد با شکستی فاحش و کسب کمی کمتر از ۷ درصد از آرا در رده ششم قرار گرفته و فقط توانسته است یکی از ۱۰ کرسی‌‌ای را که در پارلمان اروپا در اختیار داشت حفظ کند.

روزنامه گاردین روز دوشنبه در گزارشی نوشته است که با پیروزی قاطع حزب استقلال انگلیس در انتخابات اروپا، وعده نایجل فاراژ رهبر این حزب در خصوص زلزله سیاسی در عرصه سیاست انگلیس محقق شده است.

نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال بریتانیا روز دوشنبه همزمان با پیروزی نسبتا قطعی حزبش در انتخابات پارلمان اروپا گفت حزب استقلال انگلیس به فوق العاده ترین نتیجه در عرصه سیاست انگلیس طی ۱۰۰ سال گذشته دست یافته است.

او در هنگام شروع کارزار تبلیغاتی حزبش ادعا کرده بود که سیاست‌هایش در زمینه مهاجرت و اتحادیه اروپا “صادقانه” و “ساده” هستند. او با اشاره به پوسترهای تبلیغاتی حزبش که در آنها ادعا شده میلیون‌ها کارگر اروپایی به‌دنبال فرصت‌های شغلی بریتانیایی هستند، گفت که این پوسترها “انعکاس دردناکی از واقعیت” هستند.

تونی بلر رهبر سابق حزب کارگر بریتانیا در گفتگو با رادیو بی بی سی ۴ و در واکنشی شدید به پیروزی حزب یوکیپ در این انتخابات گفته که این حزب پاسخی برای مشکلات قرن ۲۱ ام ندارد.

پیروزی مخالفان اتحادیه اروپا در بریتانیا در حالی رخ می‌دهد که پیشتر هم هم‌حزبی‌های «مارین لوپن» راستگرا و حامی محدودیت اختیارات بروکسل، توانسته بودند اکثریت کرسی‌های فرانسه در پارلمان اروپایی را به خود اختصاص دهند.

انتخابات پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۲ مه (اول خرداد ماه ۱۳۹۳) در بریتانیا برگزار شد.