سردر دانشگاه تهران - عکس از ایسنا

سردر دانشگاه تهران – عکس از ایسنا

در حالی که معاون وزیر علوم در ایران به تازگی به افشاگری درباره اعطای بورسیه غیرقانونی دکترا به سه هزار نفر در زمان دولت محمود احمدی نژاد پرداخته است، بعضی نمایندگان مجلس با دفاع از اعطای این بورسیه ها، آنها را قانونی دانسته اند.

سید محمود نبویان نماینده مجلس ایران روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته است کسانی در دانشگاه‌ها، وزارت علوم و رسانه‌ها که به دنبال منافع فردی و جناحی خود هستند در صددند تا این ۳۰۰۰ نفر را از دانشگاه‌ها حذف کنند.

وی گفته است که این بورسیه‌ها کاملا قانونی بوده و غیرقانونی دانستن آن دروغی بیش نیست.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان ایران روز یکشنبه این هفته در نشست خبری اعلام کرده بود که در شش سال پایانی دوران محمود احمدی‌نژاد ۳۰۰۲ نفر بدون آزمون از بورسیه دکترا استفاده کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به “آقازاده‌ها و نزدیکان جناحی و خانوادگی برخی از مسئولان فرهنگی دولت سابق” بوده است.

آقای صدیقی همچنین گفته بود که «قرار بود در این زمینه حرفی زده نشود» اما «احساس کردیم اگر بحث نکنیم بدهکار نیز می‌شویم. بنابراین مسایل در حد واقعیات و تا حد امکان گفته شد؛ اما موارد خاص را معذوریم که اعلام کنیم.»

اعطای بورسیه به بستگان و نزدیکان مقامات کشوری برای گذراندن دوره های آموزش عالی بدون رعایت ضوابط قانونی و داشتن شرایط لازم موضوع جدیدی نیست اما آمار تازه این مقام وزارت علوم ایران حاکی از بحرانی با ابعاد تازه است.

از سوی دیگر، همانطور که انتظار می رفت سخنان این مقام وزارت علوم ایران و بازتاب آن در رسانه های اصلاح طلب در ایران با واکنش بعضی مقامات هم روبرو شده است.

آقای نبویان که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران هم هست همچنین گفته است که «غیرقانونی دانستن بورسیه این ۳۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که برخی قصد دارند با موضعات علمی هم برخورد سیاسی کنند و این اقدام مصداق سیاسی‌کاری در برخورد با مباحث علمی است.»

نبویان خاطرنشان کرد: ما معاون وزیر و مسئول بورسیه دانشجویان را در مورد بورسیه این ۳۰۰۰ نفر به کمیسیون فرا خواندیم و توضیحات این مسئولان نشان داد که بورسیه این ۳۰۰۰ نفر کاملا قانونی بوده است.

مهدی کوچک زاده دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس ایران هم روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: وقتی چگونگی اعطای این بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت‌های گذشته روشن شد،‌ ما هم انگیزه وزارت علوم در افشا و احقاق حق را باور می‌کنیم و الا تا قبل از آن، این گزارش‌ها سیاسی و بیشتر برای به انفعال کشاندن طرف مقابل است.

وی همچنین گفت: از همه مهم‌تر باید روشن شود یک مقام ارشد دولتی چگونه در زمانی که نایب‌ رئیس مجلس و هم رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، بورسیه انگلستان شده است.

سخنان آقای کوچک زاده نشان می دهد موج افشاگری های دوجانبه بین جناح های سیاسی در ایران در این زمینه هم به راه افتاده است.

دکتر محمد ارفعی، استاد دانشگاه، به شرق پارسی گفت: «این ماجرا که ابتدا توسط جعفر توفیقی آشکار شد نشان از روندی قانونی به زعم برخی از نمایندگان مجلس بود اما باید توجه داشت که در دوره احمدی نژاد و به خصوص وزارت دانشجو اینها قانونهایی را درست کردند و اصل قانون را دور زدند. این عده با توجه به رانتها و توصیه ها تعداد زیادی از افراد را وارد بدنه دانشگاه ها کردند که نه تنها صلاحیت علمی آنها محرز نشده بود بلکه این عده فقط با نامه و توصیه نامه عضو هیات علمی دانشگاه ها شدند».

وی افزود: «طبق قانون کسی که در دوره لیسانس و فوق لیسانس جزو رتبه اول باشد می تواند در دوری دکتری در همان دانشگاه تحصیل کند اما در میان افراد دریافت کننده بورسیه غیر مجاز تعداد بسیار کمی شامل این قانون بوده اند. همچنین آنچه که احمدی نژاد می گفت مدرک کاغذ پاره ای بیش نیست در دوره ایشان به وقوع پیوست و وی توانست ۱۱ هزار نفر را در دو سال وارد هیئت علمی دانشگاه های کشور کند و شان دانشگاه ها را از لحاظ علمی به صورت کارمندی تبدیل کند».

این استاد دانشگاه گفت: «متاسفانه باید گفت که این تعداد در دانشگاه ها می مانند و نمی توان آنها را اخراج کرد چرا که بر اساس قانون به دانشگاه ها آمده اند و با اقدام دکتر توفیقی این حرکت فقط متوقف شد. مگر اینکه نهادهای قانونی دیگر بخواهند در این قضیه دخالت کنند که احتمالا مقدور نیست و بسیار پر هزینه خواهد بود».