نواز گفت که اختلاف نظر درباره مراجع اسلامی به «قدرتی برای کودتا» تبدیل شد

ماجد نواز مشاور دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در امور مبارزه با تروریسم

ماجد نواز مشاور دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در امور مبارزه با تروریسم

ماجد نواز، مشاور دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در امور مبارزه با تروریسم، هشدار داد که زندان ها به علت شکنجه و جلسات بحث، به مکانی برای رشد افراط گرایی تبدیل شده اند. نواز که مدیر بنیاد مبارزه با افراط گرایی «کویلیام» در لندن پایتخت انگلیس است گفت: «مدل متداول برای تبدیل شدن بازداشت شدگان در زندان ها، افزایش افراط گرایی آن ها به علت شکنجه ای است که با آن روبه رو می شوند». وی افزود: «باید نسبت به پدیده افراط گرایی در زندان ها، که در بریتانیا نیز رخ می دهد، احتیاط کرد».

نواز به اتهام ترویج تفکر افراطی به مدت ۴ سال در زندان طره در مصر بازداشت بود. او بعدها به برنامه توانبخشی سازمان عفو بین الملل در انگلیس پیوست تا تعصب سیاسی و افراط گرایی دینی را کنار بگذارد.

وی درباره تجربه خود در زندان گفت که با بازداشت شدگان وابسته به اخوان المسلمین و گروه های تکفیری ملاقات داشته است. نواز اضافه کرد که روند تحول فکری او تدریجی و کند بوده و با مراحل خشم مفرط در طول شکنجه و حبس انفرادی آغاز شد. پس از آن نواز این احساسات را به عنوان پشتکاری برای یادگیری و خواندن تفکر «اسلامی» به کار برد. نواز در این باره می گوید: «هر چه بیشتر درباره مراجع اسلامی خواندم و آن را با زندانیان به بحث گذاشتم، که در بین آن ها افرادی بودند که به ترور انور سادات رئیس جمهور فقید مصر متهم بودند، می دیدم که علمای دین در دیدگاه های خود دچار اختلاف نظر شدند، و این اختلاف نظرها در کتاب ها به نوعی انرژی آماده برای کودتا بر علیه زمامداران کشورها تبدیل شد».