مخالفت با نامزدی الفیاض برای تصدی وزارت کشور به اعتراضات بصره دامن می زند

بغداد – حمزه مصطفی

ائتلاف اصلاح و آبادانی که مقتدی صدر رهبر جریان صدری از چهره های با نفوذ آن هستند خواهان گفتگو با ائتلاف سازندگی به رهبری هادی العامری در شرایط عادلانه و برابر شدند. هدف این گفتگو، ایجاد راهکار میانه و اجتناب از آشوب احتمالی در کل کشور به دنبال تداوم اعتراضات بصره (جنوب) عنوان شده است.
در بیانیه ای که به دنبال نشست چهارشنبه روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) سران ائتلاف اصلاح و آبادانی منتشر شد بر «لزوم تکمیل روند تشکیل کابینه و معرفی نامزدهای شایسته برای پست های وزارتی و پایبندی به قانون اساسی و اصول دموکراسی»تاکید شده است.
این بیانیه که نسخه ای از آن به دست «الشرق الاوسط» رسید افزود «شرکت کنندگان در جلسه یاد شده درباره اتخاذ دیدگاه مشترک درباره لزوم گفتگو میان ائتلاف اصلاح و آبادانی و ائتلاف سازندگی و گروه های کرد و رایزنی با فراکسیون های سیاسی و نمایندگان مجلس به توافق رسیدند. این گفتگوها و رایزنی در راستای متقاعد کردن همه گروه ها برای عمل به ضوابط قانونی برای حل مشکلات موجود انجام خواهد شد.»

این بیانیه بر «لزوم مشارکت عادلانه ترکمن ها و ایزیدی ها و بقیه گروه های عراقی در کابینه تاکید کرد. حضور این گروه ها با توجه به موقعیت و نقش آنها در جامعه صورت می گیرد.»
طرح گفتگوی ائتلاف اصلاح و آبادانی در حالی مطرح می شود که گروه رقیب آن یعنی ائتلاف سازندگی در حال جمع آوری رای اعتماد به فالح الفیاض برای تصدی پست وزارت کشور است.
یک منبع آگاه در ائتلاف سازندگی که نخواست نامش فاش شود به الشرق الاوسط گفت «تنش ایجاد شده به دلیل فالح الفیاض ساختگی است و توافق میان ائتلاف الفتح و سائرون را مخدوش نمی کند. ائتلاف سازندگی به دنبال تحمیل نامزدش برای تصدی این پست به بقیه گروه ها نیست و تنها در پی رای گیری درباره الفیاض در پارلمان است؛ یعنی همان اتفاقی که در جریان انتخاب رییس جمهوری و رییس مجلس افتاد.»
او یادآور شد «اختلافی که بین برهم صالح رییس جمهوری و محمد الحلبوسی رییس مجلس پیش آمد در واقع بین کردها و سنی ها بود اما با این حال آن دو برای رفع اختلاف در چارچوب ملی عمل کردند. حالا ائتلاف سازندگی هم همین خواسته را مطرح می کند؛ یعنی اگر الفیاض رای اکثریت نمایندگان را کسب کرد که به وظایفش عمل می کند اما اگر رای نیاورد نخست وزیر باید نامزد دیگری را معرفی کند.»
ندا شاکر جودت نماینده وابسته به ائتلاف اصلاح و آبادانی به الشرق الاوسط گفت «اعضای ائتلاف این اختلاف سیاسی را بررسی کرده و درباره خطرات احتمالی پافشاری بر معرفی نامزدهای مورد اختلاف هشدار دادند. حالا اینکه بگوییم ائتلاف اصلاح تنها با نامزدی فالح الفیاض برای تصدی پست وزارت کشور مخالفت می کند و یا اینکه از این فرد خوشش نمی آید درست نیست. ائتلاف اصلاح خواستار این است که همه نامزدهای مطرح از معیارهای توافقی بین گروه ها برخوردار باشند. ما به نامزدهایی که این شروط را ندارند رای نمی دهیم.»
کامل الدلیمی نماینده سابق و رییس حزب التصحیح در گفتگو با الشرق الاوسط گفت «همه تحولات نشان می دهد که فرآیند سیاسی عراق دستخوش سونامی سیاسی ویرانگری خواهد شد چرا که شکست و ناکامی تکرار می شود و هیچ پیشرفتی برای حل مشکلات حاصل نشده است.»