حوادث کنونی بر ضد مشروعیت و محبوبیت او به‌شمار می‌آید

رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته درخت کریسمس را با حضور برخی افراد خانواده اش و دیگر مسئولان در کاخ ریاست جمهوری روشن کرد

هیچ پیشرفتی دربارهٔ پرونده تشکیل دولت لبنان، و به‌طور ویژه دربارهٔ پیشنهاد اخیر تشکیل دولت با ۳۲ وزیر، ملاحظه نمی‌شود. پیشنهادی که سعد الحریری، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، تاکنون پاسخی بدان نداد هر چند که رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان موافقت خود را با آن اعلام کردند.
منابع لبنانی پیگیر این مسئله، در گفتگو با الشرق الاوسط، بیان کردند که رئیس‌جمهور به شدت پیگیر تلاش‌هایی است برای خروج از بحران عدم تشکیل دولت است.
این منابع همچنین افزودند که رئیس‌جمهور در تلاش است بندهایی از قانون اساسی را مطرح کند که بر همه مسئولان در برابر عدم تشکیل دولت فشار آورد. او در این رابطه حتی با پارلمان لبنان مکاتبه کرده‌است.
این منابع تاکید کردند که عون اوضاع کنونی را بر ضد مشروعیت خود تلقی کرده و پیش‌بینی می‌کند که کشور وارد بحران‌های دیگری شود.
منابع مطلع به الشرق الاوسط خبر دادند که سعد الحریری همچنان پاسخی بدین پیشنهاد نداده‌است. این در حالی است که نبیه بری، رئیس پارلمان، طبق گزارش خبرگزاری لبنان از مسئولان نزدیک به او، اعتقاد دارد که این پیشنهاد قابل طرح است. این همان پیشنهادی است که پیشتر جبران باسیل وزیر خارجه دولت موقت کرده بود و در صدد بود دو وزارتخانه به هیئت دولت اضافه کند. یکی از این وزارت خانه‌ها را مسیحیان و دیگری را علویان تصاحب می‌کنند. این مسئله منجر به گشایش گره سنی‌های ۸ مارس نیز خواهد شد.
این منابع در ادامه افزودند که این پیشنهاد همچنان قابل طرح است و به عنوان راه حلی برای اوضاع کنونی به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر به نظر می‌آید که این پیشنهاد در مقایسه با پیشنهادات دیگر، به اعتقاد نبیه بری، از شانس بیشتری برای قبول همگانی برخوردار است.
در این رابطه مروان حماده وزیر آموزش در دولت موقت اظهار کرد که دربارهٔ یک هیئت دولت ۳۲ وزیره به ما چیزی ابلاغ نشده و ما همچنان بر نظر خود برای تشکیل یک دولت وحدت ملی پافشاری می‌کنیم.
از سوی دیگر، نقولا توینی وزیر مبارزه با فساد نیز گفته است که مسئله تنها به یک یا دو وزیر مربوط نمی‌شود بلکه در واقع اصل قضیه بر دخالت نیروهای بیگانه در امور داخلی کشور مرتبط است.
میشل سلیمان نماینده فراکسیون «توسعه و آزادی» نیز گفته است که همگی گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند راه برون رفتی از اوضاع کنونی بیابند و مذاکرات گسترده‌ای در حال انجام است.
جورج عدوان یکی از نمایندگان نیروهای لبنانی نیز از عواقب اقتصادی تأخیر در تشکیل هیئت دولت هشدار داد و بیان کرد که لبنان تاوان سختی برای این تأخیر می‌دهد. هر روزی که بدون تشکیل دولت بگذرد همگی لبنانیان را در برابر تاوان سختی قرار می‌دهد.