دبیرکل اتحادیه جهان اسلام: اسلام تروریسم و نفرت را محکوم می‌کند و همه ادیان را به رسمیت می‌شناسد

ابوظبی: ولید عبدالرحمن

علمای دین روز گذشته در تلاش برای بازگردانی روح پیمان تاریخی معروف به «پیمان کنکاش» و احیای ارزش‌های انسانی آن، در همایشی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی نمایندگان ادیان مختلف را به تقویت صلح در جهان، گسترش فرهنگ همزیستی و مبارزه با خشونت و تنفر فراخواندند و خواستار ایجاد «پیمان کنکاش جهانی» به منظور اتحاد ادیان شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، هدف از این اقدام تأمین منافع انسان در همه مکان‌ها و زمان‌ها و در جهت تقویت روح صلح پایدار در جهان است.
پنجمین دوره همایش «انجمن تقویت صلح در جوامع مسلمان» روز گذشته با عنوان «پیمان کنکاش… فرصتی برای صلح جهانی» و با نظارت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌الملل امارات برگزار شد.
در این همایش که به مدت ۳ روز ادامه می‌یابد، ۸۰۰ شخصیت برجسته از ادیان مختلف و سازمان‌های حقوق بشر و بین‌المللی و نخبگانی از دانشمندان، متفکران و اهل رسانه از ۱۰۰ کشور جهان حضور یافتند.
در این همایش حدود ۷۰ مقاله پژوهشی ارائه می‌شود که به بررسی «پیمان کنکاش» که قبل از اسلام بین ۵ قبیله قریش و به منظور کمک به مظلومین و مبارزه با ظالم و بی‌عدالتی منعقد شد، می‌پردازند.
محمد عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام در سخنانی در افتتاحیه این همایش گفت: «خوشحالیم که در همایش تقویت صلح که هر ساله به مهمترین موضوعات مطرح جهان می‌پردازد گرد هم آمده‌ایم، این در حالی است که ما در جهان امروز بیش از هر چیز به گسترش صلح نیاز داریم».
وی در ادامه افزود: «اسلام همه ادیان را به رسمیت می‌شناسد و همه انواع تروریسم و تنفر را رد می‌کند، و افرادی که به اقدامات تروریستی و خشونت‌آمیز می‌پردازند، خود مسئول رفتارهایشان هستند و اسلام رفتارهای ناپسند آنان را رد می‌کند».
شیخ عبدالله بن بیه رئیس دار الفتوای امارات گفت: «بخشش به معنای پذیرش دیگران است و ما در امارات متحده عربی و دولت شیخ زاید این نوع زندگی را به معنای واقعی آن تجربه می‌کنیم».
سام براون باک سفیر آمریکا در آزادی‌های مذهبی گفت: «اسلام و یهودیت و مسیحیت معیارهای مشترکی دارند. ما باید وارد عرصه شویم و در جهت تغییر و رسیدن به کرامت انسانی با یکدیگر همکاری کنیم».