عبدالمهدی خواستار کنترل مرزها برای جلوگیری از خطرات داعش شد

بغداد: حمزه مصطفی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نسبت به فعالیت برخی از گروهک‌های تروریستی در مناطق غربی و شمال غربی عراق هشدار داد.
به گزارش الشرق الاوسط، عادل عبدالمهدی روز گذشته با رهبران امنیتی و نظامی دیدار کرد تا گزارش مفصلی از برنامه‌های امنیتی آنها داشته باشد.
وی در بیانیه‌ای که بعد از دیدار با این رهبران از منتشر شد، عنوان کرد: «کارهای قهرمانانه‌ای که نیروهای مسلح در جنگ با باندهای تروریستی داعش انجام دادند به مثابه درسی بزرگ و روشی آکادمیک است که باید در دانشگاه‌های نظامی، آموزش داده‌شود و ما به آنچه انجام دادید افتخار می‌کنیم».
وی با اشاره به ضرورت حفاظت از مرزها گفت: «باید تلاش‌ها و احتیاط‌ها ادامه پیدا کرده و تعقیب باندهای تروریستی ادامه داشته‌باشد. همچنین از مرزها محافظت شود؛ چرا که برای دشمن، به عنوان عرصه تروریستی مشترک میان عراق و سوریه است».
از سوی دیگر، رهبران الحشد الشعبی در بخش غربی الانبار از تقویت حضور خود در مرزهای عراق و سوریه خبر دادند که در نتیجه شکست نیروهای دموکراتیک سوریه از داعش در برخی نقاط است.
در بیانیه الحشد الشعبی آمده‌است که در نتیجه شرایط نامناسب آب و هوایی، در دو روز گذشته پایگاه‌های نیروهای دموکراتیک مورد هجوم داعش قرار گرفت که در نتیجه آن این نیروها عقب‌روی کرده و فضای خالی در مرزهای سوریه به وجود آمده‌است.
الحشد الشعبی همچنین به هماهنگی میان نیروهای مرزبان و نیروهای خود اشاره و بر اتخاذ اجراهای لازم برای حمایت از مرزها تأکید کرد که از طریق هدایت نیروهای موشکی و گردان پشتیبانی صورت می‌گیرد.
در این میان، کارشناسان امنیتی و استراتژیک نیز نسبت به رشد فعالیت‌های داعش در بسیاری از مناطق داخلی عراق تا مرزهای سوریه هشدار دادند.
در این میان فاضل ابو رغیف کارشناس امنیتی به الشرق الاوسط گفت: «داعش فعالیت آشکاری در عراق دارد خصوصاً در سلسله کوه‌های حمرین، ارتفاعات بادوش، حوض العظیم، مناطق میان دیالی و صلاح الدین و بخش غربی شرقاط».
وی با اشاره به اینکه مرزها تحت کنترل نیست و داعش از طریق آنها وارد برخی مناطق شده‌است، گفت: «داعش در مناطق غربی صحرای نینوا همچون الخضر، القیروان و تلعفر نیز فعالیت دارد».
در همین باره هشام الهاشمی کارشناس امور گروهک‌های مسلح نیز گفت: «در دو طرف راه ملی که عراق را به سوریه و اردن وصل می‌کند، ترس حاکم است؛ چرا که عملیات داعش، صداخفه‌کن‌ها و ترور در آنجا در حال افزایش است».
وی عنوان کرد مردم عشایر خانه‌های خود را ماه‌ها است که ترک کرده و بیشتر وقت خود را در اطراف روستاها می‌گذرانند که گرداگرد آن صحرا است؛ چرا که مرزها تبدیل به منطقه امنیتی برای نیروهای نظامی کشورها و از جمله عراق شده‌است.
وی با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که به خانه‌های خود با زگشته‌اند معتقدند افراط‌گرایی فعلاً از بین نمی‌رود گفت: «عراق حدود ۶۰۵ کیلومتر در غرب نینوا و الانار با سوریه مرز مشترک دارد که درگیری‌های چند ملیتی و فرهنگی در شرق سوریه، در جوار آن قرار گرفته‌است و در واقع ضعیف‌ترین مرزها در آنجا است. از سوی دیگر مرزهای عراق و سوریه پناهگاه بسیاری از مبارزان خارجی است که اغلب آنها افراط‌گراهای تکفیری هستند که از ۱۰۱ کشور به عراق و از ۶۴ کشور به سوریه آمده‌اند و از مناطق مرزی پایگاه‌های نظامی، آموزشی، رهبری و مدیرت برای خود ساخته‌اند».
الهاشمی ضمن اشاره به اینکه مناطق مرزی به دلیل فراخی، شرایط آب و هوایی پیچیده، ناهمواری و ثروت‌های طبیعی مورد توجه گروهک‌های تروریستی است، گفت: «تاریخ این فعالیت‌های مرزی به «القاعده» در زمان ابومصعب الزرقاوی که در ابتدا در جزیره راوه قرار داشت، بازمی‌گردد. بعد از آن ابو حمزه المهاجر است که الرمانه را پایگاه خود کرد. سپس ابو بکر بغدادی که صحرای غربی را پایتخت سری خود کرد. این مرزها همچنین پناهگاه بسیاری از گروهک‌های مسلح مختلف نیز بود».
وی افزود: «همچنان در شمال رود فرات و صحرای الانبار در جنوب این رود با چالش روبرو هستیم. این وضعیت در حال خطرناک‌تر شدن است. به خصوص که نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای خود را از مرزهای سوریه عقب کشیده‌است و مجدداً داعش، ۲۶۸ کیلومتر از مرزهای عراق را در معرض تهدید خود قرار داده‌است».