احتمال رأی اعتماد پارلمان عراق به سه وزیر… بحران دو وزارت دفاع و کشور همچنان پا برجاست

بغداد: حمزه مصطفی

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق ضمن هشدار به سه چالش بزرگ در پیش‌روی این کشور تاکید کرد: «باید همه حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا بتوانیم علیه این چالش‌ها غلبه کنیم».
حیدر العبادی در دیدار با جمعی از دانشگاهیان و اهالی رسانه که «الشرق الوسط» در آن حضور داشت گفت: «اولین چالش‌ پیش‌روی این کشور در روند سیاسی آن نهفته است، عوامل خارجی بر تصمیم‌گیری‌های عراق تاثیر بسیاری می‌گذارد، به طوری که به حد اعمال فشار جهت تحمیل برخی وزیران توسط بیگانه‌ها رسیده است».
وی افزود: «دومین چالش؛ گسترش سلاح‌های بدون مجوز که در اختیار گروه‌های مسلح است، این گروه‌ها نه عضو حشد الشعبی که تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح است و نه عضو دستگاه‌های امنیتی رسمی کشور هستند».
وی توضیح داد: «امری که بسیار خطرناک به شمار می‌رود، این است که این گردان‌ها، دیدگاه متفاوتی با حکومت و دولت دارند، و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود منجر به بی ثباتی وضعیت در این کشور می‌شود».
نخست وزیر سابق عراق اشاره کرد که «سومین چالش پیش‌روی این کشور، چالش اقتصادی است، با توجه به فقدان محیط امن برای سرمایه‌گذاری خارجی، و کاهش قیمت نفت و عدم وجود جایگزینی برای اقتصاد تک محوری که تنها وابسته به منبع فروش نفت، باعث شده است که اقتصاد کشور مرهون تب و تاب قیمت بازار جهانی نفت باشد و حتی در صورت افزایش قیمت‌های آن، با توجه به افزایش هزینه‌ها، سازگار نخواهد بود. اما اگر ما برنامه‌های جایگزین را توسعه ندهیم، در ۱۲ سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد».
از سوی دیگر، برخی کارشناسان احتمال دادند پارلمان این کشور امروز به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دادگستری و مهاجرت رأی اعتماد دهد. اما همچنان بحران در خصوص تصدی دو وزارتخانه دفاع و کشور پا برجا خواهد بود. چراکه ائتلاف‌ها وجریان‌های سیاسی تا کنون به دلیل اختلافات نتوانسته‌اند موضوع معرفی ۵ وزارتخانه از مجموع ۲۲ وزارتخانه باقی مانده، در تشکیل کابینه دولت را حل و فصل کنند.