حمله های شدید نیروی هوایی سوریه علیه پایگاه های "داعش"

حمله های شدید نیروی هوایی سوریه علیه پایگاه های “داعش”

مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرده اند که شکست نظامی گروه داعش و متحدان آن به سال ها وقت نیاز دارد. این در حالی است که از دو شب گذشته حملات هوایی آمریکا به همراه متحدانش (برخی از کشورهای عربی) علیه داعش در سوریه آغاز شده است و همزمان با این حملات رییس جمهور عراق نیز اعلام کرده است که حضور ایران در مقابله به داعش ضروری است.

فؤاد معصوم،‌ رییس جمهور عراق در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بر حضور ایران برای مبارزه با «داعش»تاکید کرده و گفته است که با وجود همه تلاش های منطقه ای و بین المللی، نبود ایران سبب بروز شکافی بزرگ در مبارزه با داعش خواهد بود. وی گفته است که عراق نمی تواند «خود را از ایران بی نیاز ببیند».

از سوی دیگر حملات هوایی آمریکا با همکاری چند کشور عربی علیه داعش از شامگاه دوشنبه آغاز شده است و مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرده اند که شکست داعش نیاز به زمان دارد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در یک نشست خبری گفت که حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی در سوریه به توانایی رزمی این گروه آسیب رسانده، اما قطعا امکانات عملیاتی آن را از میان نبرده است.

شامگاه دوشنبه، ایالات متحده آمریکا با همکاری تعدادی از کشورهای عرب منطقه، نقاطی در خاک سوریه را هدف حمله هوایی و موشکی قرار داد.

این نخستین حمله هوایی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن به مواضع دولت اسلامی در داخل خاک سوریه بود. دریادار کربی گفت که هدف از حمله هوایی «تضعیف» رزمی طرف مقابل بوده و افزود «ما به این هدف خود دست یافتیم»

سخنگوی پنتاگون در عین حال تاکید کرد که نباید انتظار داشت این حملات باعث توقف عملیات نظامی دولت اسلامی شود و افزود که این گروه از توانایی انطباق خود با شرایط جدید به خوبی برخوردار است و همچنان یک «تهدید جدی» برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شود. به گفته جان کربی، حذف این تهدید «کار چند روز یا چند ماه نیست، بلکه مستلزم تلاش مستمر همگانی است و به اعتقاد ما، باید به مبارزه‌ای چند سال فکر کنیم.»

پیشتر، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از دولت‌های عرب متحد این کشور در جنگ علیه دولت اسلامی تشکر کرد و گفت که این جنگ، جنگ آمریکا به تنهایی نیست. اوباما در ملاقات با نمایندگان کشورهای عرب شرکت کننده در عملیات هوایی علیه سوریه، حضور آنان را برای مقابله با خطر داعش ضروری دانست.

در جریان این عملیات هوایی، مقاومت و واکنشی از سوی هواپیماهای نظامی یا دفاع ضدهوایی سوریه صورت نگرفت و وزارت خارجه آمریکا تایید کرده است که پیش از این حمله، دولت سوریه از طریق نمایندگی آن کشور در سازمان ملل در جریان حمله قرار گرفته بود. در عین حال، آمریکاییان تاکید داشته‎‌اند که زمان اجرا و هدف‌های این عملیات به اطلاع دولت سوریه نرسیده بود. ظاهرا اسراییل نیز از این حمله آگاه شده بود تا نسبت به حضور هواپیماهای کشورهای عربی در نزدیکی مرزهای خود واکنش خصمانه نشان ندهد.

پیشتر، مقامات سوریه هشدار داده بودند که حمله هوایی به هر نقطه‌ای در داخل خاک سوریه بدون دریافت مجوز از دولت این کشور به منزله تجاوز نظامی است و در پی عملیات شامگاه دوشنبه نیز، وزارت خارجه روسیه گفت که این حمله بدون کسب موافقت دولت سوریه انجام گرفته و در نتیجه، مغایر اصل حاکمیت ملی در حقوق بین‌المللی است.

ایران نیز، به عنوان متحد اصلی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، عملیات شامگاه دوشنبه را مورد انتقاد شدید قرار داده و حسن روحانی، رییس جمهوری، گفته است که انجام چنین عملیاتی بدون اجازه دولت سوریه یا کسب مجوز شورای امنیت، وجهه قانونی ندارد.

چند روز پیش جان کری در سفری به منطقه خاورمیانه، در نشست مشترکی با وزیران خارجه شماری از کشورهای عربی شرکت کرد و از به دست آمدن توافق جهت ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با دولت اسلامی خبر داد. مقامات آمریکایی گفته اند که در «ائتلاف بین‌المللی» علیه دولت اسلامی، ده‌ها کشور غربی و اسلامی مشارکت دارند و آمادگی خود را برای همکاری، از جمله شرکت در عملیات نظامی اعلام کرده ند.

این حمله نخستین اقدام نظامی آمریکا در سوریه پس از سخنان باراک اوباما است که از تصمیم خود برای انجام عملیات نظامی به منظور تضعیف و در نهایت، نابودی نیروهای دولت اسلامی سخن گفت. تاکنون نیروی هوایی آمریکا ده‌ها حمله هوایی را علیه مواضع دولت اسلامی در عراق انجام داده، اما این نخستین عملیات از این نوع در خاک سوریه است.

در جریان این حملات، تلویزیون دولتی سوریه بخش‌هایی از بیانیه وزارت خارجه این کشور را پخش کرد. این بیانیه می‌گوید: «سوریه از هرگونه اقدام بین‌المللی با هدف نبرد با تروریسم، چه علیه گروه تروریستی داعش، چه جبهه نصرت یا هر گروه دیگری حمایت می‌کند.»

پنتاگون جزئیات این حمله را به دلایل نظامی اعلام نکرده است، اما گزارشگران می‌گویند این حمله که با استفاده از چندین جت جنگنده و با مشارکت چند کشور مشارکت کننده در ائتلاف ضد داعش شکل گرفته، در مقیاسی وسیع بوده است.

از آنجا که مناطق تحت تصرف گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه شامل مناطق مسکونی هم می‌شود، انتظار می‌رود در جریان این حملات غیرنظامیان سوری هم آسیب دیده باشند.

حملات هوایی در عراق به درخواست و با موافقت دولت مرکزی عراق و دولت منطقه اقلیم کردستان عراق انجام گرفته، اما در اظهارات مقامات آمریکایی، به کسب مجوز از دولت سوریه اشاره‌ای نشده است. پیشتر مقامات سوریه و متحدان آنان، علیه انجام عملیات خارجی در خاک این کشور بدون کسب مجوز دولت سوریه هشدار داده و مقامات روسیه نیز چنین اقدامی را غیرقانونی اعلام کرده بودند.