شرکت اینترنی “یاهو” از محدودیت هایی که علیه ایرانیان به ویژه در زمینه بازکردن حساب ایمیل وضع کرده بود، عقب نشینی کرده است، اقدامی که مورد استقبال شورای ایرانیان آمریکایی (نایاک) و بعضی گروه های فعال دیگر قرار گرفته است.

این شورا از جمله نهادهایی بود که با راه اندازی طومار اینترنتی و درخواست از ایرانیان و دیگران برای امضای اینترنتی این طومار، خواهان لغو این اقدام یاهو شده بود.

این شورا روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرده است که تصمیم یاهو در لغو سیاست قبلی و اجازه به ایرانیان برای ایجاد حساب های ایمیل تا سپتامبر ۲۰۱۴ ، نتیجه مبارزات این سازمان و دیگر گروه ها در این جهت است که اطمینان حاصل شود تحریم های آمریکا دسترسی ایرانیان به ابزارهای اساسی ارتباطی را محدود نخواهد کرد.

جمال عبدی، مدیر سیاستگذاری شورای ملی ایرانیان آمریکایی در این باره گفته است: «در حالی که دولت ایران همچنان به سانسور و مراقبت فضای اینترنت در داخل ایران ادامه می دهد، این اهمیت دارد که شرکت های فناوری آمریکا مانند یاهو به اعمال بیش از اندازه تحریم ها نپردازند، اقدامی که موجب سخت تر شدن فعالیت مدافعان حقوق بشر ایرانی می شود.»

گفته می شود این اقدامی قابل توجه است چرا که پیش تر شرکت “یاهو” اعلام کرده بود به علت تحریم های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران آن شرکت با محدودیت هایی در زمینه ارائه خدمات به کاربران ایرانی مواجه شده است.

شرکت “یاهو” در سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی با اعمال محدودیت برای کاربران ایرانی ای که قصد ساخت اکانت در سایت یاهو را داشتند ذکر شماره تلفن را برای آنان الزامی ساخته بود با این حال کد تلفن کشورهایی که از سوی دولت آمریکا تحریم شده اند از جمله کشور ایران برای کاربران غیر قابل دسترسی بود. این موضوع موجب شد تا بسیاری از ایرانیان نتوانند آدرس ایمیل جدیدی در سایت “یاهو” برای خود بسازند.

پس از این تصمیم یاهو تعداد زیادی از ایرانیان که اکثرا در خارج از کشور به سر می برند با ارسال نامه ای برای مسئولین شرکت “یاهو” خواستار لغو محدودیت های اعمال شده شدند.

دکتر رضا آذری، استاد علوم ارتباطات، در این باره به شرق پارسی گفت: «طی سالهای گذشته ما شاهد محدودیتهای جدی در حوزه علوم و تکنولوژی و به خصوص اینترنت بودیم و بسیاری از استادان و دانشجویان در فعالیتهای علمی شان با توجه به محدودیتهایی که به وجود آمده بود با مشکل برخورده بودند. این مشکلات از ایمیل که کوچکترین آن است تا دریافت مقالات علمی و غیر از آنرا شامل می شده است.»

وی افزود: «اقدام جدید یاهو می تواند فعالیت کسانی که با سوء استفاده از فضای تحریم، فعالیتهای غیر سیاسی و علمی ایران را دچار مشکل کرده بودند تحت تاثیر قرار دهد.»

به گفته این استاد دانشگاه، «اقدام یاهو می تواند موجب شود حقوق ایرانیان در سراسر جهان به رسمیت شناخته شود و فعالیتهای غیر سیاسی ایرانیان مجددا با تسهیلات بهتر و بدون مشکل از سر گرفته شود.»

دولت آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۳ هم بعضی تحریم ها در زمینه ابزارهای ارتباطی مصرف کنندگان ایرانی را لغو کرده بود.

جمال عبدی، مدیر سیاست گذاری‌های نایاک، در آن هنگام گفته بود که «ایرانیان از یک طرف بین فشار دولتی سرکوبگر و از طرفی‌ دیگر بین تحریم‌ها‌ی پرگزند قرار دارند. هم اکنون ایالت متحده در حل برداشتن گام‌هایی‌ است برای اطمینان ازاین که تحریم‌ها درصورت ایجاد محدودیت توسط دولت ایران دردسترسی‌ مردم به اینترنت وپیامک، دیگرتلفن همراه، نرم افزار، وسخت افزار رامسدود نکنند.»