مجید تخت روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه ایران - عکس از مهر

مجید تخت روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه ایران – عکس از مهر

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ایران گفته است کشورش آماده است موضوع جبران خسارات وارد شده به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران در جریان تظاهراتی در سال ۲۰۱۱ را در قالب بسته‌ای از موارد برای از سرگیری روابط دیپلماتیک مورد بحث قرار دهد.

مجید تخت روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه ایران در گفتگویی که روزنامه گاردین در شماره روز یکشنبه خود منتشر کرده در همین حال تصریح کرده است که تهران به خاطر حمله به سفارت بریتانیا در تهران عذرخواهی نخواهد کرد.

وی گفته است: «مسئله عذرخواهی را بررسی نمی‌کنیم. اتفاق‌های زیادی در گذشته رخ داده‌اند که برای آنها از ما عذرخواهی نشده است. اما ما مطمئنا با دولت انگلیس بر سر آنچه اتفاق افتاده همکاری می‌کنیم. پرداخت خسارت ممکن است بخشی از گفت‌وگوهای ما باشد.»

معاون وزارت خارجه ایران درباره از سرگیری روابط ایران و بریتانیا گفته است که امکان دستیابی به توافق در این زمینه تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد، اما هیچ جدول زمانی‌ای برای این کار تعیین نشده است.

معاون وزارت خارجه ایران همچنین درباره سفر اخیر سایمون گس مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا به تهران گفته است: «در مورد برخی چیزها توافق شد و در مورد بقیه موارد نه. خوب است که در مورد این موارد مذاکره شود. داریم در جهت درستی حرکت می‌کنیم.»

دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، درباره اظهارات این مقام وزارت خارجه ایران به شرق پارسی گفت: «این ماجرا را اگر از منظر سیاسی بخواهیم نگاه کنیم نیازمند این است که سیاستمداران درباره این ماجرا چه نظری می دهند و چگونه می خواهند آن را تحلیل کنند. اما از منظر حقوق بین الملل اگر بریتانیا از ایران به مجامع حقوقی بین المللی شکایت کند باید طرفین دعوا در چارچوب حقوق بین الملل ماجرای خود را حل و فصل کنند. اگر دولت انگلیس اصرار به عذرخواهی از ایران داشته باشد و آن را ناقض حقوق بین المللی خود بداند باید آن را در قالب حقوق بین الملل حل و فصل کند.»

وی در عین حال گفت: «همین که طرفین این ماجرا را به بحث و گفت و گو گذاشته اند نشان دهنده این است که طرفین به دنبال حل و فصل مشکل هستند و می خواهند چشم انداز روابط دو جانبه را روشن کنند و مشکلات را در قالب گفت و گو حل و فصل کنند».

سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا و سفیر سابق این کشور در ایران اوایل اردیبهشت ماه امسال برای دیدار رسمی یک روزه به تهران رفته بود.

آقای گس از فروردین سال ۱۳۸۸ به مدت حدود دو سال سفیر بریتانیا در تهران بود و در حال حاضر، رئیس هیئت مذاکره کننده بریتانیا در گروه ۱+۵ است که درگیر مذاکرات هسته ای با ایران است.

در حال حاضر روابط سیاسی دو کشور در حد کاردار غیرمقیم برقرار است.

آقای تخت روانچی چندی پیش هم از احتمال افزایش سطح روابط سیاسی ایران و بریتانیا خبر داده بود.

در پی حمله گروهی از “دانشجویان بسیجی” به اقامتگاه کارکنان و ساختمان سفارت بریتانیا در تهران در پاییز سال ۱۳۹۰، دولت بریتانیا با خارج کردن همه کارکنان خود از ایران، دستور اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا را صادر کرد.

در پی آن، روابط ایران و بریتانیا در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت، اما پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، دو کشور برای بهبود گام به گام روابط به توافق رسیدند.