محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)

در آستانه دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ که فردا در ژنو آغاز می شود، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به احتمال رسیدن به توافق رسیدن درباره پرونده هسته ای با احتیاط ابراز خوش بینی کرد.

کری که از طریق ماهواره از لندن در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (AIPAC) در کالیفرنیا شرکت کرده بود گفت: «پنجره دیپلماسی با ایران رو به باز شدن است.»

وزیر امور خارجه آمریکا احتیاط این کشور از گام برداشتن به سوی مذاکره با ایران چنین تصویر کرد که کشورش با «چشمهای باز» این موضوع را پیگیری می کند.

او خاطر نشان کرد: «اما من می خواهم شما بدانید که چشمان ما نیز باز است. وقتی ما به دنبال راه حلی صلح آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران هستیم، حرف و عمل باید با هم مطابقت داشته باشد.»

کری به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل گفت غرب در مذاکره با ایران نیازهای امنیتی اسرائیل را درک می کند و به توافق نرسیدن را به یک توافق بد ترجیح می دهد.

او گفت: «در هر تعاملی با ایران ما متوجه نیازهای امنیتی اسرائیل هستیم. ما متوجه نیاز به شفافیت، اطمینان، و پاسخگویی در این راه هستیم. وقتی ما می گوییم ایران باید به مسئولیتهایش در قبال برنامه هسته ایش عمل کند جدی هستیم. من جدا اعتقاد دارم که به توافق نرسیدن بهتر از یک توافق بد است.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیروز یکشنبه در گفتگویی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون و رییس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند از آنها خواسته بود تا فشار تحریم‌ها را بر ایران کم نکنند.

او تاکید کرد: «تا وقتی که ایران برنامه هسته ای نظامی‌اش را تعطیل نکند تحریم‌ها نباید کمتر شوند. تنها با ادامه و تشدید فشار می توان آنها وادار کرد تا برنامه هسته‌ای را متوقف کنند.»

ایران به کرات اتهام ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای خود را رد کرده و تاکید کرده است که به عنوان یک عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و یک امضاکننده پیمان منع گسترش هسته‌ای، ایران حق توسعه فن‌آوری اتمی به منظور استفاده برای اهداف صلح آمیز را دارد.

ظریف خواستار حمایت رسانه ها و احزاب شد

قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، فردا سه شنبه به مدت دو روز به میزبانی سوئیس برگزار شود. این مذاکرات اولین دور مذاکرات در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران است.

اهمیت این مذاکرات از آن جایی است که می تواند کلیدی باشد برای به تحقق رسیدن وعده های انتخاباتی روحانی مبنی بر حل و فصل پرونده هسته ای ایران و رفع تحریم ها باشد.

محمدجواد ظریف در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد امروز دوشنبه برای مذاکرات ۱+۵ عازم ژنو خواهد شد و «در جلسه افتتاحیه این مذاکرات، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته ای» را ارائه خواهد کرد.

ظریف نیز درباره رسیدن به تفاهمی در قبال پرونده هسته ایران ابراز خوشبینی کرد. ظریف گفت: «امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.»

ظریف با تاکید برا آن که ایران تلاش دارد در سریع ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برساند گفت: «ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره کننده جدید تلاش دارد روندی که ۶ سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد.»

وزیر خارجه ایران از رسانه ها خواست به دولت فرصت دهند تا مذاکرات را بدون جوسازی پیش ببرند.

او گفت: «توقع ما از دوستان رسانه ای و سایت هایی که در ۶ سال گذشته حمایت بی دریغ خود را (حتما با حسن نیت و توجه به شرایط کشور) از تیم مذاکره کننده قبلی کشور گسیل می داشتند، این است که لااقل چند روزی به ما فرصت دهند، و قبل از شروع مذاکرات، با فضاسازی و شایعه پراکنی و حتی ترجمه غلط اظهارات، اقدام به تخریب این حرکت ملی نکنند.»

ظریف خاطرنشان کرد که اکثریت مردم «از اقشار و گرایش های سیاسی مختلف، به سیاست های دولت و دستگاه سیاست خارجی اعتماد دارند» و آماده اند که به ما فرصت پیگیری منافع ملی و تأمین حقوق و رفاه مردم را بدهند.