منابع نزدیک به خانواده بن لادن: اعزام حمزه به افغانستان با میانجی گری تهران انجام شد

عمر بن لادن به «الشرق الاوسط»:‌ دختر مرد شماره دو القاعده همسر برادرم حمزه است

منابع نزدیک به خانواده اسامه بن لادن به «الشرق الاوسط»‌ گفتند که اعزام حمزه، پسر اسامه بن لادن به افغانستان با میانجی گری ایران انجام شده نه سعودی. حمزه و مادرش، خانم خیریه صابر در تهران بودند. بقیه فرزندان بن لادن هم زیر نظر سپاه بودند.

به گفته این منابع، برخی از فرزندان و همسران بن لادن از تهران به سعودی بازگشتند. عمر (۳۷ ساله) چهارمین پسر رهبر سابق «القاعده» که تلاش های فراوانی برای خروج خواهران و برادرانش از تهران انجام داد به «الشرق الاوسط» گفت «پنج نفر از خواهران و برادرانش به نام های محمد و بکر و فاطمه و ایمان و عثمان در تهران اقامت داشتند. خانم نجوی الغانم (همسر اول بن لادن) مادر این پنج تن است.»

او افزود «این افراد به دنبال تماس با مقام های ارشد در سعودی توانستند به کشورشان بازگردند.»

پسر اسامه بن لادن گفت «چنانچه حکومت تهران به برادرش حمزه اجازه سفر به سعودی یا قطر را می داد دیگر تحت پیگرد قرار نمی گرفت.»

پیشتر، عمر در گفت و گو با «الشرق الاوسط» گفته بود که ۶ تا از خواهران و برادرانش و همسر پدرش (ام حمزه- خانم خیریه صابر) و ۱۱ تن از نوه های بن لادن از اواخر ۲۰۰۱ در تهران زندگی می کنند. او افزود برادر کوچک ترش حمزه با دختر ابو محمد المصری ازدواج کرده و نه دختر محمد عطا و یا محمد اسلامبولی. شبکه «سی آی ای» تصاویری از مراسم ازدواج با حضور حمزه و ابو محمد المصری پخش کرد.

أبو محمد المصری عبد الله احمد عبد الله ملقب به «ابو محمد الزیات» مرد شماره دو القاعده تحت پیگرد دولت آمریکا است. او تا چندی پیش در ایران زندگی می کرد. او به دنبال مبادله پنج تن از سران القاعده و دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن در ۲۰۱۵ آزاد شد. ابو محمد المصری یکی از پایه گذاران القاعده به شمار می رود. او در اوایل شکل گیری این گروه به عنوان کارشناس ساخت بمب و نارنجک و موشک القاعده فعالیت می کرد. «کمیته امنیتی» این گروه زیر نظر او اداره می شد و عضو شورای مشورتی القاعده بود.

ابو محمد المصری در پرونده های تروریستی متعددی دست دارد و یکی از خطرناک ترین سران این گروه است. سرپرستی و نظارت بر بمبگذاری سفارت خانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ یکی از اتهامات وارده به او است. در جریان این دو حمله، ۲۳۱ نفر از جمله ۱۲ آمریکایی  کشته شدند.

 ابو الفرج الیمنی سرپرست کمیته شرعی گروه «جهاد مصری» بود که در آگوست ۲۰۰۲ توسط یکی از کشورهای خلیج به دولت مصر تحویل داده شد. او در پرونده «جهادی های بازگشته از آلبانی» به طور غیابی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

«الشرق الاوسط» به نقل از اسناد «سیا» در سال ۲۰۱۷ عکس های مراسم ازدواج حمزه بن لادن را منتشر کرد. او فرزند خیریه صابر (یکی از همسران اسامه بن لادن) است. خیریه صابر در جریان حمله به مجتمع محل اقامت اسامه بن لادن در آبوت آباد و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱ در کنار همسرش بود.

هانی السباعی رییس «مرکز مطالعات المقریزی» در لندن و کارشناس جریان های بنیادگرا به «الشرق الاوسط» گفت «ابو محمد المصری حدودا ۵۵ ساله است. او به همراه عده ای از جهادی ها طرفداران ایده عدم حمله به آمریکا و غرب بود و می گفت که باید با «دشمن نزدیک» یعنی کشورهای عربی جنگید. ثروت صلاح شحاته (ابو السمح) معاون سابق الظواهری و مرجان مصطفی سالم «بنیانگذار جریان سلفی جهادی» (در سال ۲۰۱۵ در زندان العقرب کشته شد) از جمله همفکران او بودند.

السباعی افزود «ازدواج بین جهادی ها در افغانستان و ایران تا چندین سال به دلیل شرایط خاص این گروه ادامه داشت. سه تا از دختران ایمن الظواهری با اعضای جنبش اسلامی -مراکشی و فلسطینی و مصری تبار- ازدواج کردند. مراسم ازدواج شمار فراوانی از اعضای گروه الجهاد و القاعده در ایران برگزار شد. دختران ابو الفرج الیمنی -محمد شرف المصری- با دو برادر در گروه الجهاد ازدواج کردند.»

السباعی خاطر نشان کرد «ابو محمد المصری معتقد به حفظ گفتمان گروه «الجهاد المصری» بود. ایمن الظواهری یکی از بنیانگذاران این گروه بود. البته الجهاد المصری بعدها به گروه جهانی نبرد با یهودی ها و صلیبیان ملحق شد.»

بن لادن از طرفداران تئوری جنگ با «دشمن دور» یعنی آمریکا و غرب بود. او به نظریه جنگ با «دشمن نزدیک» یعنی کشورهای عربی اعتقادی نداشت.

 به دنبال کشته شدن بن لادن توسط آمریکایی ها در ۲۰۱۱ و رسیدن ایمن الظواهری به مقام رهبری القاعده، استراتژی این گروه دستخوش تغییر بنیادین شد.

علیا الغانم مادر اسامه در گفتگو با گاردین به نقل از احمد العطاس برادر ناتنی اسامه بن لادن گفت «شنیدیم با دختر محمد عطا ازدواج کرده است.. دقیقا نمی دانم این اتفاق کجا افتاده.. شاید هم در افغانستان ازدواج کرده» او افزود «ردیابی حمزه بن لادن یکی از ماموریت های اصلی دستگاه های امنیتی غرب در دو سال گذشته بوده است.»

گاردین به نقل از دو تن از برادران بن لادن گزارش داد که اسامه خود را برای اینکه حمزه را به عنوان جانشین خود و رهبر القاعده معرفی کند آماده می شد. او می خواست از کشته شدن سعد بن لادن انتقام بگیرد. به عقیده عده فراوانی او یکی از گزینه های اصلی رهبری القاعده بعد از اسامه بن لادن به شمار می رفت.

 

مصادر من عائله بن لادن: طهران تدخلت لإرسال حمزه إلى أفغانستان

أکدت مصادر مقربه من عائله أسامه بن لادن لـ”الشرق الأوسط”، أن إیران تدخلت لإرسال ابنه حمزه، الذی کان یقیم فی طهران مع والدته السیده خیریه صابر، إلى أفغانستان، ولیس إلى السعودیه مثلما حدث مع بقیه أبناء بن لادن، الذین کانوا فی قبضه “الحرس الثوری الإیران