بیماری ایدز-آژانس عکس اروپا

بیماری ایدز-آژانس عکس اروپا

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرده است که بیماری ایدز در این کشور از طریق تماس جنسی و در افراد زیر ۳۰ سال رشد صعودی داشته است.

به گزارش خبرگزار ایسنا در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد که در این کشور ایدز بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال و مردان دیده شده است، اما شیوع این بیماری در زنان ایرانی نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است.

وی به مسوولان هشدار داده است که در صورتی که برای پیشگیری از این بیماری اقدامی انجام نشود، تعداد نوزادانی که با ایدز متولد می شوند نیز افزایش خواهد داشت.

محرز معتقد است که نداشتن آگاهی کافی مردم از ایدز، شیوع و راه های پیشگیری آن را از بزرگترین معضلات جامعه ایران محسوب می شود. به گفته وی «مردم ایران و به خصوص نوجوانان از ایدز اطلاعات کافی ندارند.»

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه «در حال حاضر ایدز در ایران و منطقه خاورمیانه رشد صعودی دارد»، اظهار کرد: «متاسفانه شیوع ایدز در ایران از طریق تماس جنسی رو به افزایش است.»

با توجه به شرایط سنتی و مذهبی ایران، در مدارس، رسانه ها و خانواده های این کشور کمتر صحبت و اطلاع رسانی در مورد مسائل جنسی می شود، از این رو به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف در این زمینه سبب شده تا انتقال بیماری ها به ویژه بیماری ایدز از طریق تماس جنسی در این کشور افزایش پیدا کند.

محرز در این باره گفت: «متاسفانه به دلیل قبح مسئله، در مدارس و رسانه‌های کشور ما شفاف سازی نمی شود و مهارت زندگی به نوجوانان و جوانان در اینکه به اعتیاد و بی بندوباری نه بگویند آموزش داده نمی شود تا کمتر دچار آسیب‌های زندگی شوند.»

این در حالی است که گزارش های وزارت بهداشت ایران نشان می دهد که بیشتر زنانی که در ایران مبتلا به ایدز هستند، این بیماری را از همسران خود گرفته اند. حمیرا فلاحی کارشناس مسئول آموزش و اطلاع رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت با تایید این مطلب در ۸ اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت: «در بحث انتقال از طریق تماس جنسی، زنان بیشترین مبتلایان را تشکیل می‌ دهند که معمولا این زنان همسرشان به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس ‌های جنسی، HIV را به آنها منتقل کرده ‌اند.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، ۷۴ و ۴ دهم درصد موارد شناسایی شده را مردان و ۲۵ و ۶ دهم درصد را زنان تشکیل می دهند.

۲۷ هزار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده اند

در آخرین آمار منتشر شده بر روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران (اردیبهشت ۹۳) آمده است که «تا اول دی ماه سال ۹۲ هجری شمسی ۲۷ هزار و ۴۱۶ نفر مبتلا به اچ آی وی در کشور شناسایی شده اند که ۸۹ درصد آنان را مردان و ۱۱درصد را زنان تشکیل می دهند.»

این آمار نشان می دهد که حدود ۴۶ درصد مبتلایان به ایدز در ایران را گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش علت ابتلا به اچ آی وی در بین همه مواردی که از سال ۶۵ تاکنون در ایران به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۸٫۵ درصد)، رابطه جنسی (۱۳٫۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱٫۳ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱۷٫۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

این در حالی است که آمار گزارش شده در سال ۹۱ به بعد، حاکی از کاهش ابتلا به اچ آی وی از طریق تزریق و وسایل مشترک و افزایش ابتلا از طریق رابطه جنسی را نشان می دهد، به طوری اعتیاد تزریقی ۵۲ درصد، رابطه جنسی ۳۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳ و ۴ دهم درصد دلایل ابتلا موارد شناسایی شده مبتلا به ایدز در سال ۹۱ به بعد را تشکیل می دهند.