عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران - عکس آسوشیتدپرس

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس آسوشیتدپرس

عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت‌وگوهای دیروز پنجشنبه، ۲۰ شهریور، با کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان را «مفید و سازنده» خواند، ولی گفت که «اختلافات بر سر موضوعات اساسی» همچنان باقی است.

رایزنی‌های هسته‌ای ایران و این سه کشور اروپایی دیروز در وین صورت گرفت و نماینده ایران نیز علی‌رغم آن که مذاکرات را «مفید و سازنده» توصیف کرد، تاکید کرد که اختلافات همچنان باقی است.

هدف این مذاکرات رایزنی و آماده‌سازی برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک اعلام شد. عراقچی این اختلافات را «در موضوعات اساسی» خواند و گفت: «طرف‌های گفت‌وگو هنوز “راهی دشوار” پیش رو دارند.»

وی افزود: «برای مشورت و تبادل آرا درباره چگونگی نزدیک کردن طرفین به یکدیگر بود. امیدواریم که هفته آینده در نیویورک پیشرفت داشته باشیم.»

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد، مذاکرات با «آقایان سایمون گس، نیکلاس دورویر و هانس دیتر لوکاس، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان، به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد.»

معاون وزیر خارجه ایران پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که «اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.»

عراقچی تاکید کرده است علی‌رغم وجود اختلافات، نمایندگان ایران «همیشه خوشبین» هستند.

عراقچی دوشنبه شب، ۱۷ شهریور، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تلویزیون دولتی ایران تاکید کرد، تصمیم‌گیری در مورد سند توافق هسته‌ای به «زمان متنابهی» نیاز دارد و «مذاکرات در نیویورک به سرانجام نمی رسد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی خبری نگرانی غرب از راکتور آی سنگین اراک را موجه خواند و گفت: «بحث اراک یکی از موضوعات جدی ما است،‌ راکتور اراک با آب سنگین کار می‌کند و به طور طبیعی نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و برای کسانی که تمایل به رسیدن به بمب اتمی دارند راکتورهای آب سنگین وسیله مناسبی است البته جمهوری اسلامی ایران چنین تصمیمی ندارد و نخواهد داشت.»

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه «اقدام مشترک» دست یابند که برای شش ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

در ادامه این روند، ایران و شش قدرت جهانی قرار است روز ۱۷ سپتامبر (برابر با ۲۷ شهریور) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کنند.