داگلاس اولیوانت، مدیر پیشین شورای امنیت ملی در امور عراق در کابینه های باراک اوباما و جرج بوش

داگلاس اولیوانت، مدیر پیشین شورای امنیت ملی در امور عراق در کابینه های باراک اوباما و جرج بوش

یکی از مشاوران پیشین امنیت ملی کاخ سفید از ایالات متحده خواست برای مبارزه با گروه داعش، موسوم به دولت اسلامی، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درعراق همکاری کند.

داگلاس اولیوانت، مدیر پیشین شورای امنیت ملی در امور عراق در کابینه های باراک اوباما و جرج بوش، در نوشتاری اعلام کرد که آمریکا باید از یک ائتلاف با سپاه پاسداران برای مبارزه با داعش استقبال کند.

هم آمریکا و ایران هر دو نظریه همکاری با یکدیگر در مبارزه علیه گروه افراطی دولت اسلامی یا داعش را رد کرده‌اند.

اولیوانت خاطرنشان کرد: «این یک راز آشکار است که سپاه پاسداران ایران اگر به ارتش عراق نیرو نمی فرستد، دست کم به آن ها توصیه هایی می کند. به جای دست رد زدن به این تاثیرگذاری، آمریکا باید از آن استقبال کند.»

اولیوانت بر این باور است که پیوستن سپاه پاسداران به ائتلاف علیه داعش می تواند برای ایران اطلاعات، پشتیبانی هوایی و دیگر تدبیرهای نظامی فراهم کند، همان امکاناتی که برای نیروهای کمکی به عراق فرستاده می شود.

او افزود: «همین امر بای صادق پ.ک.ک. هم صادق است. پناهنده های ایزدی که در محاصره داعش بودند را نیروهای کرد پ.ک.ک. مستتقر در ترکیه نجات دادند؛ این گروه در فهرست سازمان های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا است و پیشتر آمریکا به ترکیه کمک کرده بود تا این گروه را هدف قرار دهند. حال که پ.ک.ک. مایل است علیه داعش همکاری کند، آمریکا باید آن را بپذیرد.»

با این حال اولیوانت در ادامه می‌گوید در ظاهر امر اگر رژیم شیعه اسد، گروه شیعه ایران و مبارزان شیعه عراقی و حتی حتی حزب‌الله لبنان با هم علیه داعش همسو شوند، ائتلافی علیه سنی ها رخ خواهد داد. وی تاکید دارد که آمریکا باید این ائتلاف را هماهنگ کند و پتانسیل های ممکن را کنترل کند.

او استفاده از سربازان آمریکایی را منتفی می‌داند، اما می‌گوید «آمریکا می‌تواند قدرت هوایی، اطلاعات، برنامه‌ریزی و هماهنگ کردن عملیات نظامی پیچیده را فراهم آورد و باید این کار را انجام دهد.»

به باور مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید «آمریکا همچنین باید آمادگی فروش اسلحه و تجهیزات به قیمت بازار را به دولت عراق داشته باشد. درآمدهای نفتی عراق برای تأمین هزینه‌های جنگ کافی است و مهم است جنگ علیه گروه دولت اسلامی، تا حد امکان گسترده و قاطع باشد.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده است که دیپلمات های این کشور با همتایان ایرانی خود درباره گروه اسلامگرای داعش گفتگو کرده اند.

هارف گفته است که مقامات دو کشور اخیرا در نشستی دو جانبه درباره موضوع داعش نیز به گفتگو پرداخته اند. وی گفت: «ویلیام برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا این موضوع را “به طور خلاصه و در حاشیه” گفتگوهای هسته ای با ایران که پنجشنبه و جمعه گذشته در ژنو برگزار شد، با مذاکره کنندگان ایرانی در میان گذاشت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «بررسی چنین تهدیداتی هر از چند گاهی در حاشیه این نشست ها از جمله نشست ژنو، انجام می شود.»