شمخانی در تناقض با لاریجانی، حضور روس ها در ایران را انکار می کند

بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی همدان در غرب ایران – عکس از خبرگزاری فارس

بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی همدان در غرب ایران – عکس از خبرگزاری فارس

تناقض ایران درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی «همدان» برای انجام حملات هوایی به سوریه بیشتر شد. تنها چند ساعت پس از آن که علی لاریجانی تصریحات رسمی درباره پرواز هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی همدان را تکذیب کرد، دریاسالار علی شمخانی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی صحت اعلام دو روز پیش تهران و مسکو مبنی بر پایان داد به استفاده روسیه از پایگاه همدان را تأیید کرد.

لاریجانی در برابر مجلس شورا (پارلمان) گفت پرواز هواپیماهای روسیه از ایران متوقف نخواهد شد، وی افزود: «ائتلاف ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم به نفع مسلمانان است». اما چند ساعت بعد شمخانی در تصریحاتی تلوزیونی تأکید کرد روسیه دیگر در ایران حضور ندارد.

مسکو نیز در این مسئله مرموز بود،  امری که اعتقاد به بروز اختلافات جدی میان مسکو و تهران درباره عملیات نظامی در سوریه را تقویت می کند. اما روزنامه «کومرسانت» روسیه روز گذشته گزارش مفصلی در مورد این مسئله منتشر کرد، و به نقل از یک منبع در «اداره نظامی» گفت: «استفاده بمب افکن های روسیه از فرودگاه همدان نقش مهمی در حمایت نیروهای نیروی هوایی روسیه از نیروهای سوریه در استان های حلب، دیر الزور و ادلب ایفا کرد». این منبع همچنین گفت: «اما در حال حاضر بین دو طرف سوء تفاهم ایجاد شده است»، با این حال درباره نوع و ماهیت سوء تفاهم  هیچ توضیحی نداد. به گزارش همین روزنامه، روسیه تمایل داشت از پایگاه هوایی ایران نه تنها برای پرواز و فرود هواپیماهای خود، بلکه به عنوان یک پایگاه نظامی به معنای واقعی کلمه، و استقرار پرسنل و تجهیزات مناسب در آن جا استفاده کند، اما ایران با این مسئله مخالفت کرد.