آمریکا اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه را تحریم کرده - رویترز

آمریکا اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه را تحریم کرده – رویترز

اتحادیه اروپا، تحریم‌های تازه آن اتحادیه علیه روسیه را به دلیل آنچه «دخالت‌های» مسکو در ناآرامی های اوکراین می‌نامند، از امروز ۲۱ شهریور ماه اجرایی کند. با این وجود به روسیه فرصتی یک ماهه برای تجدید نظر در سیاست های خود و به تبع آن برداشته شدن تحریم ها داده شده است.

هرمان رامپوی رییس شورای اروپا اعلام کرد: «تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل نقش این کشور در ناآرامی های شرق اوکراین؛ از امروز جمعه ۱۲ سپتامبر به مرحله اجرا درآمد.»

به گفته رامپوی «اگر روسیه به روند صلح در اوکراین پایبند باشد، تا پایان ماه جاری میلادی همه یا برخی از این تحریم ها برداشته خواهد شد.»

تحریم های اتحادیه اروپا شامل محدود کردن و جریمه فعالیت های بانک های آن کشور، کارخانه های اسلحه سازی و شرکت روس نفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه می شود.

یک روز پیش از توافق دولت‌های اروپایی، پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری اوکراین، با اعلام اینکه ۷۰ درصد از نیروهای روسی از شرق آن کشور خارج شده‌اند، گفته بود آتش‌بس فعلی «به طور قابل توجهی» اوضاع امنیتی در آن کشور را بهبود بخشیده است.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو، پیش از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در ولز، بریتانیا، که روز ۴ سپتامبر برگزار شده بود، تاکید کرد روسیه به اوکراین حمله کرده بود.

راسموسن در شهر نیوپورت، در ولز گفته بود: «ما با تغییرات اساسی در محیط امنیتی مواجهیم. روسیه از شرق به اوکراین حمله کرده است.» مسکو این اظهارات را ادعا خوانده است. با این وجود گزارش های ناتو حاکی از آن است که هزار سرباز روسی در اوکراین مشغول عملیات هستند.

با این وجود وی از برنامه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه برای اعمال آتش بس در اوکراین و رسیدن به صلح در منطقه استقبال کرد.

سرگئی لاوروف نخست وزیر روسیه نسبت به مقاصد ناتو هشدار داد و آن را تهدیدی برای مسیر گفتگوهای صلح در شرق اوکراین خواند.

روسیه و اوکراین دیروز چهارشنبه ۳ سپتامبر اعلام کردند که گفتگوها را برای پایان دادن به ماه ها درگیری در شرق اوکراین به طور جدی ادامه خواهند داد. ولادیمیر پویتین رییس جمهور روسیه برنامه ای هفت مرحله ای برای پایان دادن به خشونت ها در منطقه ارائه کرد و ابراز امیدواری کرد این دور از مذاکرات که روز جمعه ۵ سپتامبر در مینسک، پایتخت کشور بلاروس برگزار می شود، با نتیجه مثبت به پایان رسد.

علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز به طور تحریم‌های جداگانه و یکجانبه ای را علیه مسکو به اجرا درآورده و در حال حاضر نیز تحریم‌هایی جدید را آماده کرده است.

به گزارش رویترز، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، قرار است روز جمعه جزئیات تحریم‌های جدید آن کشور را علیه مسکو اعلام کند.

به گزارش این خبرگزاری، به نقل از منابعی آگاه، واشنگتن اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه را تحریم کرده و محدودیت‌های بیشتری را علیه بانک‌های آن کشور در دسترسی به منابع آمریکایی اعمال کند.