اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در زمینه بحران سوریه

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در زمینه بحران سوریه

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در زمینه بحران سوریه روز شنبه با عذرخواهی از مردم سوریه، شکست مذاکرات ژنو را اعلام کرد.

پس از یک هفته گفت‌وگو بین نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ژنو که در روزهای آخر با پیوستن معاونان وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم به آنها پیوستند، ابراهیمی به خبرنگاران گفت، حتی تاریخی برای دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است.

او گفت: “همه طرف‌ها از دولت ومخالفان تا نمایندگان آمریکا و روسیه و حتی خود من باید برویم و برای مدتی فکر و مشورت کنیم و ببینیم که اساسا می‌خواهیم در چنین مذاکراتی به نتیجه برسیم یا نه. نمی‌توان برای دور بعدی مذاکرات تاریخی مشخص کرد چون دور بعدی هم می‌تواند در چنین تله‌ای بیفتد و بدون نتیجه بماند.”

ابراهیمی پس از گفت‌وگوی کوتاه ۳۰ دقیقه‌ ای با دولت سوریه و مخالفان، بدون خبر قبلی یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و پایان مذاکرات را اعلام کرد. وی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی گفت: از نظر دولت سوریه مهم‌ترین موضوع اکنون مبارزه با تروریسم است. اما از نظر مخالفان، مهم‌ ترین موضوع انتقال قدرت است، به همین‌خاطر این مذاکرات شکست خورد.

اخضر ابراهیمی از مردم سوریه به‌خاطر اینکه نشست ژنو نتیجه‌ای نداشته عذرخواهی کرد و خطاب به دولت و مخالفان سوریه گفت که به فکر مردم باشید.

از سوی دیگر ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه در واکنش به پایان بی‌نتیجه نشست ژنو، آن را عقب‌نشینی جدی در مسیر دستیابی به صلح در سوریه دانست و از دمشق به دلیل آنچه «خودداری از بحث در مورد تشکیل هیئت حاکم انتقالی» خواند، انتقاد کرد.

لورن، فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حکومت سوریه را عامل جلوگیری از پیشرفت مذاکرات دانسته است.

دور اول این مذاکرات در ماه ژانویه به توافق شکننده‌ای منجر شد که بر اساس آن قرار شد کمک‌های امدادی به شهر حمص برسد و غیرنظامیان از این شهر خارج شوند. دور دوم این مذاکرات صلح موسوم به ژنو ۲ هم از دوشنبه پیش در ناامیدی کامل و درحالی‌که حتی دستور کاری برای آن وجود نداشت با میانجیگری سازمان ملل متحد آغاز شد.

هدف از مذاکرات ژنو جلب توافق دو طرف درگیر در جنگ سوریه با فراهم کردن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم جنگ زده این کشور و در نهایت، قبول راهی برای پایان دادن به این جنگ است. بحران سیاسی سوریه سه سال پیش آغاز شد و تا کنون بیش از یک صد هزار کشته بر جای گذاشته است.