صلح اریتره و اتیوپی در جده 

دومین موفقیت پی‌درپی دیپلماسی سعودی در مصالحه اریتره و جیبوتی

 قاهره استقبال کرد و گوترش آن را تاریخی خواند

به دعوت و میانجیگری خادم حرمین شریفین و پادشاه سعودی، اریتره و اتیوپی به ۲۰ سال دشمنی و جنگ پایان دادند و قرارداد صلح امضا کردند، علاوه بر این دیپلماسی سعودی توانست در ایجاد صلح میان اریتره و جیبوتی نیز موفق شود.
به گزارش الشرق الاوسط، «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی و «ایسایس افورقی» رئیس‌جمهور اریتره توافق صلح در حضور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، «انتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات امضا کردند.
 نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس‌جمهور اریتره جولای گذشته توافقنامه صلح را امضا کرده و به درگیری بین دو کشور پایان دادند و سه‌شنبه گذشته نیز دو کشور مرز زمینی خود که از ۲۰ سال پیش تعطیل شده بود، بازگشایی کردند.
جنگ استقلال اتیوپی از اریتره به مدت ۲۹ سال و ۸ ماه ( از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۱ ) ادامه داشت.
در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل امضای توافق‌نامه صلح میان اریتره و اتیوپی را در جده یک اتفاق تاریخی خواند.
 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری با عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در جده گفت، توافق میان اتیوپی و اریتره مقدمه برقراری صلح در سراسر آفریقاست.
وزیر خارجه سعودی هم ضمن قدردانی از تلاش‌های پادشاه و ولیعهد این کشور برای دستیابی به توافق صلح میان دو کشور مذکور گفت، این توافق یک اتفاق تاریخی بوده و به تحکیم امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.
در همین چارچوب، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از امضای توافقنامه صلح بین «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی و «اسیاس افورقی» رئیس‌جمهور اریتره که در جده و در حضور پادشاه عربستان و دبیرکل سازمان ملل انجام شد، استقبال می‌کند.
 در این بیانیه آمده است که امضای این توافقنامه تحول مهمی در منطقه شاخ آفریقا و سراسر این قاره است و به حل‌وفصل منازعه بین دو کشور برادر پس از سال‌های طولانی نزاع خواهد انجامید.
قاهره همچنین بر تمایل خود برای تقویت ارکان امنیت و صلح و ثبات در شاخ آفریقا تأکید کرد.
بنابراین گزارش، چند ساعت پس از میزبانی سعودی از نشست سران اتیوپی و اریتره که منجر به امضای توافقنامه صلح جده شد، ریاض میزبان نشست دیگری بین رئیس جمهوری جیبوتی اسماعیل عمر جیله و اسیاس افورقی همتای اریتره‌ای او بود.
روسای جمهوری دو کشور پس از این دیدار تاریخی، از خادم حرمین شریفین و ولیعهدشان بابت فراهم نمودن زمینۀ این دیدار تاریخی و باز شدن صفحه جدید روابط میان جیبوتی و اریتره، که اهتمام و توجه سعودی را نسبت به تامین صلح و ثبات در منطقه نشان می دهد، تشکر و قدردانی کردند.
در همین زمینه، خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود امروز در جده گفتگوهای رسمی خود با  اسماعیل عمر جیله رئیس جمهور جیبوتى را آغاز کرد.
در این دیدار روابط دوستانه‌ی دو کشور و زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف بررسی شده و پیرامون آخرین تحولات منطقه گفتگو شد.
جمعی از مقامات عالیرتبه‌ دو کشور در این دیدار حضور داشتند.
از سوی دیگر، پادشاه سعودی  در دفتر خود در کاخ السلام در جده با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.
در دیدار سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه سعودی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آخرین تحولات بین المللی و تلاش‌های مختلف با هدف تحقق صلح و ثبات جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
در این دیدار، عبدالعزیز بن نایف، وزیر کشور و خالد العیسی، رئیس دفتر پادشاهی و عادل الجبیر، وزیر خارجه و عبدالله المعلمی، نماینده دائم سعودی در سازمان ملل حضور داشتند.