اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس ‌جمهور ایران، در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه محیط زیست در جمع خبرنگاران با اشاره به این نکته که بخشی از منابع هدفمندی یارانه ‌ها باید به بحران زیست محیطی اختصاص یابد، گفت: “یکی از اولویت ‌ها موضوع محیط زیست در کشور است”.

یکی از اولویت ‌های اصلی دولت ایران در چند ماه اخیر موضوع محیط زیست بوده و در این راستا موارد زیادی مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات زیادی نیز صورت گرفته که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه محیط زیست است.

به گفته جهانگیری، “دولت به دنبال تامین منابع مورد نیاز برای حل مشکلات زیست محیطی است و بر این اساس در مرحله دوم یارانه ‌ها یکی از جهت‌ گیری ‌های اصلی موضوع محیط زیست خواهد بود چرا که یکی از مسائل منابع هستند که در آن دچار بحران بوده و این امر به صورت جدی تهدید به دنبال دارد”.

معاون اول رئیس جمهور ایران همچنین با بیان اینکه رسیدگی به دریاچه ارومیه مستلزم اقدامات عاجل است، گفت: “مردم باید بدانند بحران دریاچه ارومیه شرایطی را ایجاد کرده که ساماندهی و حل آن نیازمند اقداماتی فوق‌العاده است”.

دریاچه ارومیه از تالاب های بزرگ دنیا است که ارزش های کم نظیر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی دارد. این دریاچه هم اکنون با بحران خشکی مواجه شده است.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، درباره اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور گفت : “آقای جهانگیری باید مشخص کنند که تخصیص چنین منبع مالی را بر اساس چه ظوابطی فراهم خواهند کرد. نجات دریاچه ارومیه خواسته همه مردم و حتی بسیاری از کارشناسان محیط زیست در عرصه بین المللی است. اما با چنین بی سامانی که در عرصه یارانه ها مواجه هستیم چنین منبعی از کجا تامین خواهد شد”.

وی افزود: “مشکلات دریاچه ارومیه علت‌ های متنوعی دارد. اما سیاست ‌های دولت در این مورد روشن نیست که بتوانیم بفهمیم به نفع دریاچه است یا یارانه ها. فقدان هرگونه جهت گیری روشن دولت در حوزه سیاست گذاری یارانه ها یکی از عوامل مشکلات دولت است که بنا بر خواسته مردم نظرهای شاذی ارائه می دهند”.

دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم آبی بی نظیر، فاکتور کلیدی آب و هوای خوب و جذاب منطقه بود و مهاجرت سالانه دهها هزار پرنده به دریاچه ارومیه، آنرا به تالاب بین المللی کم نظیری تبدیل کرده بود.

عواملی نظیر تغییر اقلیم، بازده پایین سیستم آبیاری کشاورزی، ناهماهنگی الگوی کشت با شرایط بحرانی منطقه، تخلیه سفره های زیر زمینی و به هم خوردن تعادل بین آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی، توسعه غیر مسئولانه سد سازی، انتقال بی رویه آبهای سطحی و زیرزمینی برای مصارف صنعتی و آبزی پروری موجب تشدید بحران دریاچه ارومیه شد.