محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) روز چهارشنبه 14 مه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد - عکس آسوشیتد پرس

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) روز چهارشنبه ۱۴ مه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد – عکس آسوشیتد پرس

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که در بخش های زیادی از مقدمه توافقنامه جامع هسته ای بین ایران با گروه ۵+۱ اختلاف نظر وجود ندارد، اما در مواردی در مورد محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران عصر روز جمعه ۳۰ خرداد در وین در جمع خبرنگاران، دور پنجم مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهان را که همچنان ادامه دارد، «فشرده» خواند و گفته است که « فعلا در مورد عنوان، توافق داریم و یک چارچوب کلی و شاید پیرامون مقدمه هم در موارد زیادی اختلاف نداریم اما در موضوعات اساسی اختلاف نظر وجود دارد چون موضوعی است که یک دهه از آن می گذرد و غیرقابل پیش بینی هم نبود که اختلاف داشته باشیم و ما هم توقع داشتیم که کار دشوار است.»

ظریف گفته است که ایران راه حل هایی را ارائه کرده است «که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است آنها (گروه ۵+۱) برطرف شود.» وی گفته است که پیشنهادهای ایران پیش از این در استانبول (اوایل خرداد) به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده بوده است.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل ایران هنوز آمادگی کامل روبرویی با واقعیت در مذاکرات را ندارد گفته است که «متاسفانه هنوز در طرف مقابل تلاش برای طرح مواضع زیاده خواهانه احساس می شود، اما فکر می کنم در دو دور مذاکره اخیر طرفین ما قانع شده باشند که ایران حاضر نیست در برابر فشارها و زیاده خواهی ها کوتاه آمده و یا از مواضع اصولی خود عدول کند.» ظریف تاکید کرده است ایران نشان داده است که برای توافق آمده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه آمریکا در بین گروه ۵+۱ بیشترین فشارها و تحریم ها را علیه ایران وارد کرده است، گفته است که آمریکا در این مذاکرات باید تصمیم های سختی را بگیرد.

پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ از روز سه‌شنبه، ۲۶ خرداد، در وین در حال برگزاری بوده است و دو طرف مشغول مذاکره برای نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای بوده‌اند.

خبرهای رسیده از ایران حاکی از آن است که دور بعدی این مذاکرات در روزهای ۱۱ تا ۲۹ تیر (دوم تا بیست ژوئیه) برگزار خواهد شد. ۲۹ تیر موعد ضرب‌الاجل تعیین‌شده در چارچوب توافقنامه ژنو است و دو طرف باید تا آن زمان، پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای را آماده کرده باشند.