حزب دموکرات کردستان از اعتصاب موفقیت آمیز قدردانی می کند و آن را گامی به سوی گسترش مبارزه می شمارد

 اعتصاب کردها در مرکز سنندج مرکز استان کردستان

اعتصاب کردها در مرکز سنندج مرکز استان کردستان

در حالی که بحث درباره دستاوردهای ایران از «توافق هسته ای» طی یک سال گذشته در میان سیاستمداران و رسانه های ایران به اوج رسید، روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور این کشور اشاره کرد اگر کشورهای غربی بخواهند از وعده های خود سرباز بزنند غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت. وی افزود: «نقض توافق به ضرر همه خواهد بود».

روحانی در آستانه اولین سالگرد امضای توافق هسته ای با مجموعه «۵+۱» در وین، طی نشست وزیران این تصریحات را عنوان کرد. تهدید روحانی چند روز پس از آن صورت می گیرد که سرویس اطلاعات آلمان در گزارشی گفت، تهران همچنان تلاش دارد به توسعه امکاناتی که آن را برای تولید سلاح هسته ای کمک کند دست یابد.

در همین راستا، یک نظرسنجی که نتایج آن روز گذشته منتشر شد، میزان ناامیدی شهروندان ایرانی از توافق هسته ای را نشان می دهد . بر اساس این نظرسنجی که توسط بنیاد  ایرانی « پل ایران» برای « مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی ایالت مریلند» در ایالات متحده انجام شده است و نتایج آن روز گذشته منتشر شد، ۶۳ درصد از ایرانی ها یک سال قبل پیش بینی می کردند پس از امضای توافق هسته ای اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد،  در حالی که ۷۴ درصد از آن ها اینک هیچ بهبود اقتصادی را مشاهده نمی کنند.

در همین راستا، منابع آگاه کرد گفتند، اعتصاب عمومی به فراخوان حزب دموکرات کردستان ایران، با وجود تهدیدهای «سپاه پاسداران»،  با استقبال مردمی گسترده ای در منطقه کردستان ایران روبه رو شد. بازارهای ۱۶ شهر کردنشین در استان های کردستان، آذربایجان غربی، و کرمانشاه دو روز پیش در سالگرد ترور عبدالرحمن قاسم لو رهبر حزب دموکرات کردستان که در سال ۱۹۸۹ به دست اطلاعات ایران در وین کشته شد، شاهد اعتصاب گسترده ای بودند.

دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان در بیانیه ای، با قدردانی از اعتصاب، حال و هوای دو روز پیش در کردستان را «انقلابی» توصیف کرد. حزب پاسخ ملت کرد به این فراخوان را گامی به سوی گسترش مبارزه در کوهستان ها و شهرها دانست.