باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا

جلولا (شمال عراق)، واشنگتن، بغداد ، جده – الشرق الاوسط: دیروز باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اعلام کرد برای انجام یک عملیات نظامی “با هدف مشخص و آشکار” علیه سازمان “دولت اسلامی عراق وشام” (داعش) آماده است. او به طور ضمنی از نوری مالکی نخست وزیر عراق به خاطر به حاشیه راندن اهل سنت انتقاد کرد.

اوباما طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت، بر رهبران عراق است که برنامه ای داشته باشند که طی آن سنی ها، شیعیان و کردها شرکت کنند تا بتوانند عراق را از بحران خارج کنند. او افزود واشنگتن آماده است ۳۰۰ مشاور نظامی را جهت بررسی چگونگی آموزش وتجهیز نیروهای عراقی ارسال کند. اوباما در ادامه گفت: «هیچ نوع عملیات نظامی انجام نمی گیرد، مگر بعد از مشاوره با کنگره آمریکا و رهبران منطقه و تاکید کرد، جان کری وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو درباره این موضوع به منطقه سفر خواهد کرد.»

کری دیروز قبل از سخنان اوباما اعلام کرده بود که کمک های آمریکا برای کمک به عراقیان است و نه مالکی. او گفت: «رییس جمهور هیچ نوع کمکی را برای یاری به نخست وزیر مالکی مقرر نکرده است، بلکه کمک برای ملت عراق خواهد بود.»

همگام با افزایش فشارهای آمریکا بر نوری مالکی، ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق، پیشنهادی چهار ماده ای برای خروج از بحران عراق ارایه داده است که شامل تشکیل یک دولت موقت وحدت ملی به مدت سه سال خواهد بود که زمینه انتخابات را آماده خواهد کرد و قوانین لازم را برای تحقق آشتی جامعه و ثبات کشور به تصویب خواهد رساند.

از سویی عدنان سراج از رهبران ائتلاف دولت قانون و از مقربان نوری المالکی به “الشرق الاوسط” گفت که دعوت به استعفای المالکی «به جایی نخواهد رسید».

سعود الفیصل: «اتهام مالکی مبنی بر حمایت سعودی از تروریسم مسخره آمیز است»

از سوی دیگر سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی گفت که اتهام نوری مالکی مبنی بر حمایت از تروریسم، مسخره آمیز است و اظهار داشت: «اگر کشورم می خواست نصیحتی به مسوول عراقی جهت چیرگی بر تروریسم در درون عراق ارایه دهد، این خواهد بود که سیاستی را در پیش گیرد که سعودی در پیش گرفته است و دیگر این کشور را به تروریسم متهم نکند.»

الفیصل تاکید کرد: «کشوری که بیشترین رنج را از تروریسم کشید، با تروریسم مبارزه کرد، و قواعد و پایه های بین المللی چیرگی بر تروریسم را پدید آورد، سعودی بود.»

او درباره سخنان مالکی راجع به رجوع به قوانین بین المللی برای بررسی مواضع عربستان سعودی گفت: «نسبت به اظهاراتش درباره توسل به محاکم بین المللی درباره تروریسم، بر این باورم که او باید مواظب صحبت هایش باشد. دعاوی چندی در این زمینه از سوی عراقی ها علیه او در کشورش وجود دارد، چون او بود که به احزاب اجازه داد تا دارای نیروهای شبه نظامی باشند. این نیروهای شبه نظامی مذهبی کی هستند.. و چه کار می کنند؟ او بود که مسائل فرقه گرایانه مذهبی را دامن زد و اگر قرار است کسی محاکمه شود او نخستین کسی است که باید محاکمه شود. »

وزیر خارجه سعودی درباره اختلافات کشورهای خلیج و تاثیر آن بر تهدیدهای “داعش” گفت: این اختلافات بر قدرت این کشورها برای مواجهه با تروریسم تاثیر نخواهد گذاشت و تاکید کرد: «ما با شک و احتیاط به گروه های تروریستی می نگریم و با همه امکاناتمان در برابر آنها می ایستیم. وبای تروریسم فقط در پیکره جهان عرب جریان ندارد، بلکه جریانی جهانی است و ما تجربه فراوانی در رویارویی با آن داریم.»

او درباره موضع عربستان سعودی درباره درخواست دیروز وزیر خارجه عراق از آمریکا برای بمباران “داعش” و آیا این یک انقلاب علیه حکومت مالکی است گفت که “داعش” یک گروه تروریستی است و سعودی در بیانیه ای آن را یک گروه تروریستی قلمداد کرده و در لیست گروه های تروریستی جای داده است. سعود الفیصل افزود: «ما این را در چارچوب یک انقلاب مردمی نمی بینیم که منعکس کننده اراده ملت عراق باشد. بلکه اینان به سبب اعمال دولت عراق برای خود جایی در عراق دست و پا کردند. اعمال دولت عراق باعث تحکیم فرقه گرایی مذهبی شد و با مردم رفتاری غیر برابر داشت و مردم را به سبب انتقاد از تمرکز همه قدرت در دستان نخست وزیر، به مجازات های سختی کشاند. این امر باعث نومیدی نیروهای عراقی در رویارویی با تروریسم شد، اما هیچ کس نمی تواند بگوید که “داعش” گروهی تروریست نیست. این گروه نجات بخش عراق نیست بلکه ویران کننده عراق است.»