مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای، وین - عکس از رویترز

مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای، وین – عکس از رویترز

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز پنج شنبه در چارچوب پنجمین دور مذاکرات هسته ای با یکدیگر دیدار کردند و این در حالی است که ظریف از آغاز نگارش متن توافق بین ایران و گروه ۱+۵ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، اظهار نظرهای مقامات ایرانی حاکی از آنست که پس از چندین دور گفتگوی دشوار طرفین مذاکرات نگارش متن نهایی توافق را آغاز کرده اند، اگر چه گفته می شود روند این نگارش بسیار کند است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر روز چهارشنبه از آغاز رسمی نگارش متن “برنامه اقدام مشترک جامع” خبر داده اما در همین حال گفته است که این روند بسیار کند پیش می رود و “اختلافات بسیار اساسی” بین ایران و ۱+۵ باقی است.

به گفته آقای ظریف، طرفین، نگارش متن توافق را از برخی نکاتی که پیش تر مورد توافق بوده است آغاز کرده اند و بر این اساس تاکنون بر سر عنوان متن یعنی برنامه اقدام مشترک به توافق رسیده اند.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد که بعضی مواضعی که توسط گروه ۱+۵ گرفته می‌شود کاملا غیرقابل قبول است و ابراز امیدواری کرد که آن‌ها با واقع‌بینی کار را پیش ببرند.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این مذاکرات با هدف دست‌یابی به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه بعد از پایان اولین نشست عمومی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از “تمرکز بر متن توافق‌نامه احتمالی” خبر داده بود.

طبق برخی گزارش‌ها ۱+۵ خواستار کاهش شدید شمار دستگاه‌های سانتریفوژ ایران است ولی هیئت ایرانی آن را نمی‌پذیرد.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های آگاه از روند مذاکرات که پشت درهای بسته انجام می‌شود، گزارش داده بود که در حال حاضر مهم ترین مسئله مورد اختلاف تعداد سانتریفوژهای ایران است.

بنابراین گزارش، ایران می‌خواهد حدود ۲۰ هزار سانتریفوژ فعال کنونی اش را نگه دارد اما آمریکا خواستار محدود کردن این تعداد به چند صد سانتریفوژ است.

به نوشته بی بی سی، گری سامور عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا به این خبرگزاری گفته است:‌ “بعید است که تا پایان ماه ژوئیه توافقی صورت گیرد مگر آن‌که ایران حاضر به دادن امتیازی بزرگ باشد.”

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه اقدام مشترک دست یابند که برای ۶ ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش ان به زیر ۵ درصد می کند.

ایران و ۱+۵ توافق کردند که در مدت ۶ ماه اجرای این توافق به توافق دیگری تحت عنوان توافق نهایی برای لغو کامل همه تحریم ها علیه ایران دست یابند.

بر این اساس دو طرف تا کنون چند دور مذاکرات در شهر وین اتریش داشته اند و این در حالی است که از مهلت توافق ژنو تنها یک ماه باقی مانده است .

از سوی دیگر و در داخل ایران، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران در اظهارنظری درباره اختیارات مذاکره کنندگان گفته است که رهبری ایران کف و سقف اختیارات دولت در مذاکرات هسته‌ای را مشخص کرده است اما در جزئیات وارد نمی شود.