حسن روحانی رییس جمهور ایران - عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد در ارتباط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی با تکرار سخنان آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری با غرب گفت: «ما نرمش قهرمانانه خواهیم داشت» اما «نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ، ممنوع است.»

وی در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۵+۱ از ماه نوامبر ۲۰۱۳ تاکید کرد: «امروز سیاست خارجی ایران با دیروز متفاوت است و دولت توانسته هفت میلیارد دلار از اموال مردم ایران را از چنگ ظالمان خارج کند و قدم‌های بعدی را مردم با قدرت برمی‌دارند.»

اشاره حسن روحانی به مبالغی از دارایی‌های ایران است که از زمان توافق موقت هسته‌ای که در سوم آذرماه سال گذشته به امضا رسید از سوی دولت‌های غربی به صورت اقساط در حال آزاد شدن است.

روز یازدهم مرداد خبر رسید که پس از تمدید توافق‌نامه ژنو مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز آزاد شده است.

روحانی در ادامه سخنرانی خود افزود که «دنیا می‌داند دیگر تحریم و تهدید تأثیرگذار نیست.»

وی در حالی این سخنان را ایراد می کرد که روز چهاردهم اردیبهشت در واکنش به منتقدان سیاست های «تعامل با غرب» کابینه خود با تاکید بر آن که «راه تقابل ما با دنیا درست نیست» گفته‌بود که «وقتی می‌گوییم می‌خواهیم با دنیا راه سازنده داشته باشیم می‌گویند شما می‌خواهید با دنیا بسازید. نخیر می‌خواهیم خنجر بکشیم؟»

رییس جهمور ایران در ادامه سخنانش در چهارمحال بختیاری گفت: «همانطور که رهبری فرموده‌اند، ما نرمش قهرمانانه خواهیم داشت. نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ، ممنوع است. ما با دنیا سخن می‌گوییم و با منطق و استقلال از طریق معیارهای اسلامی و سیره پیامبر و ائمه به دنبال بازپس‌گیری حقوق مردم هستیم.»

با این وجود وی توضیحی از تعبیر خود از عبارت «نرمش ذلیلانه» نداد.

آیت‌الله خامنه‌ای در اواخر تابستان سال گذشته از لزوم «نرمش قهرمانانه» در عرصه سیاست خارجی سخن گفته بود؛ سخنانی که بازتاب بسیاری در پی داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در آبان ماه ۹۲، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» استقبال کرده بود و در ادامه درباره سیاستهای خارجی و داخلی ایران گفته بود: «با مساله ای که سالهای پیش “نرمش قهرمانانه” خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.»

«نرمش قهرمانانه» عنوان کتابی است که وی در سال ۱۳۴۸ با عنوان «صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» ترجمه کرده بود. این رجوع معنی دار، حاکی از آن است که رهبر جمهوری اسلامی تا حدودی از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرده است و نرمش در موقعیت های خاص را می پذیرد.