موسیقی و زنان در ایران

موسیقی و زنان در ایران

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

لغو جشنواره موسیقی بانوان

جشنواره موسیقی بانوان

جشنواره موسیقی بانوان

جشنواره موسیقی بانوان که قرار بود از بیست و چهارم خرداد تا دوم تیر در تالار وحدت تهران برگزار شود، ساعاتی قبل از آغاز نخستین اجرای آن لغو شد.

گمانه زنی ها درباره دلیل لغو این جشنواره بسیار است، اما به نظر می رسد دلیل اصلی آن هراس وزارت فرهنگ ایران از تندروهایی باشد که با فعالیت زنان در عرصه موسیقی مخالف هستند.

این جشنواره شش سال وقفه داشته و به نظر می رسد امسال هم با وجود این وعده که به زمان دیگری منتقل شده، برگزار نخواهد شد.

کامران همت‌پور، از بانیان برگزاری این جشنواره از تعویق اجرای این برنامه به زمان دیگری خبر داده و گفته است که به‌ دلیل «کمبود فرصت برای اطلاع‌ رسانی» و «کم‌ فروخته‌ شدن بلیت‌ها» مسوولان برگزاری ترجیح دادند تا این برنامه در زمان دیگری اجرا شود.

یک روز پیشتر نیز مریم فاطمی دبیر این جشنواره از لغو برنامه‌ها و تعویق آنها به بعد از ماه رمضان خبر داده و به خبرگزاری ایرنا گفته بود که استقبال نکردن مخاطبان از گیشه فروش، دیر رسیدن مجوز تبلیغات در روزنامه‌های کثیرالانتشار و تاخیر بسیار در صدور مجوز برای اجراها از دلایل لغو این جشنواره بوده است. دبیر این جشنواره از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به خاطر صدور مجوز تبلیغات تنها ساعاتی پیش از آغاز این جشنواره، انتقاد کرد.

این در حالی است که پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن رد استفاده از عنوان جشنواره برای این مجموعه اجراها، به روزنامه‌ شرق در تهران گفته است که این اجراها «مناسبت، موضوع یا پیوستگی خاصی برای جشنواره‌ شدن نداشت و تنها تعدادی اجرای پشت‌ سرهم موسیقی بود.»

پلی بین هنرمندان تهران و نیویورک

گالری سیحون در تهران آثار گرافیتی (نقاشی دیواری) هنرمندان نیویورکی را به نمایش گذاشته، در حالی که همزمان در نیویورک یک گالری هم آثار گرافیتی هنرمندان تهرانی را در معرض دید قرار داده است.

این نمایشگاه تا چهارم‌ تیر ادامه خواهد داشت. این آثار که بر روی دیوار خلق شده اند، بر روی بوم آورده شده اند تا در این نمایشگاه حضور یابند و نام همه هنرمندان به شکل مستعار است. تعدادی از بازدیدکنندگان شب افتتاحیه جزیی از شرکت‌کنندگان نمایشگاهی بودند که همان شب در گالری «تی‌بی‌آر» در نیویورک افتتاح شد. به همین دلیل هم نمایشگاه «نیویورک به تهران/ تهران به نیویورک» نام دارد. بانی اصلی آن، «آیسی و سوت» دو برادر اهل تبریز هستند که با آثارشان شهرت زیادی کسب کرده و درحال حاضر در نیویورک زندگی‌ می‌کنند.

نشان شوالیه برای محمدرضا شجریان

شجریان

شجریان

محمدرضا شجریان خواننده نامی ایران، موفق به دریافت نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه شده است. این نشان هفته آینده به او اهدا خواهد شد.

شجریان پس از شهرام ناظری دومین خواننده ایرانی است که این نشان را دریافت می‌کند.

این نشان از سال ۱۹۵۷ به‌ خاطر خلاقیت هنری یا ادبی یا به‌ خاطر مشارکت در بازنمایی هنر و ادب در فرانسه و در جهان به هنرمندان اهدا می‌شود.
تعدادی از هنرمندان ایرانی نظیر شهرام ناظری، رضا دقتی ، عباس کیارستمی و محمدعلی سپانلو از جمله افرادی هستند که این نشان را دریافت کرده‌اند.
ممنوعیت استفاده از موسیقی در اماکن عمومی ورامین
گروهی موسوم به “ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ورامین” کلیه ادارات و نهادهای دولتی و عمومی را از حق استفاده از موسیقی زنده در مراسم ها و جشن های خود محروم کرده است.

این در حالی است که غالب افتتاحیه ها و مراسم دولتی در شهرهای دیگر به ویژه تهران با اجرای زنده موسیقی همراه است.

هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به طور قانونی مسئول این قبیل مجوزها در ایران است، به این مساله واکنش نشان نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» شهرستان ورامین تصویب شده که تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به‌عنوان مکان عمومی تلقی شده و اجازه استفاده از آهنگ‌های غیرمجاز را ندارند و در صورت مشاهده، نیروی انتظامی با رانندگان خاطی برخورد خواهد کرد.

بزرگداشت جلیل شهناز در تهران

جلیل شهناز

جلیل شهناز

مراسم بزرگداشت جلیل شهناز، نوازنده شهیر ایرانی، سه شنبه شب در خانه هنرمندان ایران برپا شد.

محمدرضا شجریان یکی از شرکت کنندگان در این مراسم بود که بر روی صحنه آمد و با یادآوری قطعه ای از تارنوازی شهناز و همراهی تنبک امیرناصرافتتاح، خاطره شهناز را گرامی داشت.

شجریان درباره شیوه نوازندگی زنده یاد شهناز گفت: «شگرد شهناز این بود که سر ضرب را دیرتر می زد و خوب این ویژگی چیزی نبود که همه بتوانند با آن همراهی کنند اما امیرناصر افتتاح همراه خوبی برای شهناز بود.»

وی همچنین شیوه نوازندگی منحصر به فرد شهناز را مختص به خود او دانست و اضافه کرد: «زنده یاد شهناز وقتی ساز می زد داستانش را آغاز می کرد. در نوازندگی او، موتیف ها همه از یک جنس هستند و تصویرسازی در نوازندگی او به وضوح وجود دارد. من همواره قطعاتی که شهناز در آنها نواخته است را با چشمان بسته دنبال می کنم و می دانم که معشوق با وقار می آید. کمتر نوازنده ای دیده ام که اینگونه در نوازندگی اش تصویر وجود داشته باشد. شهناز خدای این کار بود.»

شجریان درباره موسیقی دیروز و امروز گفت: «در زمان شهناز و قبل تر از آن، موسیقی وی‍ژگی خاص آن آرامش بود. این وقار و آرامش را در ساز و نوازندگی زنده یاد جلیل می توانستیم بشنویم. در حال حاضر جوانان ساز می زنند، اما همه به سراغ تکنیک و قدرت رفته اند و با ریشه یابی در آن می بینم که فشارهای سیاسی آنچنان روی هنر تاثیر می گذارد که خشم و گستاخی را می توان در نوازندگی هنرمندان امروز شنید.»

در مراسم بزرگداشت زنده یاد جلیل شهناز، چهره هایی چون محمد موسوی، نادر گلچین، حمیدرضا نوربخش، داود گنجه ای و حسام الدین سراج حضور داشتند. اجرای این برنامه بر عهده ژاله صادقیان بود.