محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران - عکس از خبرگزاری فرانسه

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

وزیر امور خارجه ایران که هنوز درباره نحوه و شکل مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی تحت فشار است باز هم تاکید کرد ایران می تواند درباره برنامه هسته‌ای در مذاکرات مربوط به آن با ۱+۵ به توافق برسد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ اظهار کرد: ما می‌توانیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای به توافق برسیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران بلژیکی درباره این‌ که رهبری ایران گفته است نسبت به غرب خوش‌ بین نیست، گفت: “مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کرده‌اند، در عین حال تاکید کرده‌اند ما این مذاکرات را ادامه خواهیم داد.”

در این میان روز یکشنبه مجلس ایران هم در جلسه ای غیرعلنی به بحث درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پرداخته است.

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران، گفته است که در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود درباره برخی مواضع مقام‌های آمریکایی را مطرح کرده‌اند.

به گفته آقای مصری، “آمریکایی‌ها اظهارنظرهایی خارج از دستور مذاکرات مطرح کردند که عمده آنها هیچگونه جنبه اجرایی و عملیاتی ندارد و شاید برای آنها مصرف داخلی دارد، که این اظهارنظرها مورد نقد نمایندگان قرار گرفت.”

از سوی دیگر ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با بیان اینکه وزیر امور خارجه در جلسه امروز کمیسیون حضور پیدا نمی‌کند گفت: در صورت عدم حضور ظریف در جلسه امروز سوالات از وی به صحن مجلس ارجاع داده می‌شود.

محمد جواد ظریف از جمله وزرایی است که هنگام آغاز به کار دولت روحانی بارها از سوی نمایندگان مجلس این کشور مورد سوال قرار گرفته است. ظریف که به واسطه مذاکره با گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته ای در مقایسه با سایر وزیران کابینه یازدهم خبرسازتر بوده در پاسخ به سوالات نمایندگان نیز پرکارتر از سایر وزرا عمل کرده و بارها به مجلس رفته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است.

در این میان و در آستانه مذاکرات اخیر بین ایران و کشورهای گروه ١+۵ در وین، کاخ سفید اعلام کرده بود که برنامه موشکی ایران هم یکی از موارد مورد بحث است. مسئله ای که از طرف ایران رد شد.

علاوه بر این، پس از حصول توافق شش ماهه ژنو، مقام‌های مختلف دولت آمریکا ضمن تاکید بر پایبندی به مذاکره با ایران و مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید، گفته‌اند که همچنان توسل به گزینه نظامی در صورت نتیجه ندادن مذاکرات را مد نظر دارند.

این اظهارات، انتقاد مقام‌های ایران و به ویژه شماری از نمایندگان مجلس ایران را برانگیخته است.

نمایندگان منتقد توافق ژنو می‌گویند که این توافق “حق غنی‌‌سازی اورانیوم” را برای ایران تامین نمی‌کند.

از سوی دیگر، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته ای ایران، گفته است که اظهارات اخیر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نشان می‌دهد که ایران پس مذاکرات جامع نیز به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهند داد.

عراقچی گفت: آنچه خانم شرمن گفته، اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی ایران، ابعاد و اندازه های آن بخشی از راه حل جامع نیز خواهد بود.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه در سفر به اسرائیل گفته بود که در چارچوب توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته‌ای، ایران می‌تواند برای ‘تامین نیازهای عملی خود’ به برنامه غنی‌سازی ‘محدود و نظارت‌شده’ ادامه دهد.