باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا (راست) بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا (راست) بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در نیویورک «نتانیاهو و جناح تندروی آمریکا» را «منزوی» و «نگران» خواند.

ظریف سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را «بی‌احترامی به ملت ایران» خواند. او سخنان اوباما را نشانه آن می داند که صدای واحد از آمریکا در قبال ایران شنیده نمی شود.

اوباما دیروز دوشنبه بعد از دیدار با نتانیاهو گفته بود آمریکا برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای هیچ گزینه ای، از جمله گزینه نظامی، را از میز مذاکره حذف نخواهد کرد. او تحریم های سنگین علیه ایران را دلیل اصلی تمایل ایران برای مذاکره می داند.

ظریف در واکنش به این سخنان در صفحه توییتر خود نوشت که «رئیس جمهور آمریکا باید ثبات داشته باشد تا اعتماد متقابل را بسازد. تغییر موضع اعتماد را از بین می برد و اعتبار ایالات متحده را کم می کند.»

او در سخنان خود به خبرنگاران به نظرسنجی های رسانه های آمریکا کرد و گفت: «اکنون نزدیک به ۷۵ درصد مردم آمریکا می خواهند موضوع هسته ای با مذاکره حل شود. این در حالی است که تنها چندماه پیش اکثریت قاطع آمریکاییها تنها راه برای حل موضوع با ایران را راه نظامی می دانستند.»

تازه‌ترین نظرسنجی‌های شبکه سی ان ان/او آر سی که امروز، دوشنبه، منتشر شد، حاکی از آن است که سه چهارم آمریکایی از مذاکرات مستقیم دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنند.

به گزارش سی ان ان از میان شرکت کنندگان ۸۷ درصد از دموکرات‌ها و ۶۸ درصد از جمهوری‌خواهان خواستار گفت‌وگوی دیپلماتیک مستقیم آمریکا با ایران هستند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود امروز سه شنبه درباره اظهارات اوباما پس از دیدار با نتانیاهو، گفت: «ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده و با ملت ایران با تکریم صحبت کنند.»

افخم ادامه داد: «امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.»

سخنان اوباما آشکارا ظریف را به پایان مذاکرات بدبین کرده است به طوری که وی هدف اسرائیل را مانع شدن از پیشرفت مذاکرات خواند «تا بتوانند بر کنگره برای تحریم بیشتر و بستن دست رییس جمهور برای رسیده به راه حل مذاکراتی (که هدف تحریم هایی است که در مجلس نمایندگان تصویب شده و در سنا در حال بررسی است) فشار بیاورند.»

ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ولی اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند.»