ترامپ ایران را به ایجاد هرج و مرج متهم کرد

ترامپ: آمریکا ۵ نوامبر تحریم های بیشتری علیه ایران وضع خواهد کرد

روحانی: آمریکا از تحریم و تهدید ایران دست بردارد

روحانی معتقد است که ترامپ مبتلا به عدم شناخت است

رؤسای جمهور آمریکا و ایران امشب در سخنرانی‌های خود در سازمان ملل به توهین علیه همدیگر پرداختند، به طوری که دونالد ترامپ از تحریم بیشتر ایران خبرداد و حسن روحانی همتای خود را مبتلا به «عدم شناخت از جهان» توصیف کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش در هفتاد و سومین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «دیکتاتوری فساد» در ایران حمله و از رهبر کره شمالی تمجید کرد. وی همچنین جهانی سازی را رد کرد و آن را عاملی برای از بین بردن منافع آمریکا دانست.

ترامپ در ۳۵ دقیقه سخنرانی، روی مسئله سلاح هسته ای ایران و ایجاد آشوب توسط ایران در منطقه از طریق حمایت از گروه های تندرو در لبنان، یمن و سوریه تاکید کرد.

او افزود: «رهبران ایران مروج هرج و مرج، مرگ و ویرانی هستند. آنها به مرزهای همسایگانشان و حق حاکمیت آنها احترام نمی‌گذارند».

AFP

در مقابل حسن روحانی که تنها ساعتی پس از سخنان دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برابر رهبران جهان ایستاده بود، از خروج آمریکا از برجام به شدت انتقاد کرد.

وی با اشاره اینکه خروج ترامپ از نهادهای جهانی یک خلل شخصیتی است گفت: «برای مذاکره نیازی به گرفتن عکس دو نفره نیست».

رئیس جمهور ایران افزود: «مقابله با چندجانبه‌گرایی، نه نشانه قدرت بازو، که علامت ضعفِ اندیشه است و حکایت از عدم شناخت از جهانی درهم‌تنیده و پیچیده، دارد».

رهبران جهان در حالی که از صحبت های ترامپ ناخشنود بودند، با سکوت به این اظهارات واکنش نشان دادند.

ترامپ در ادامه گفت: «ما هیچگاه حاکمیت آمریکا را تسلیم یک بوروکراسی غیرمنتخب و غیرپاسخگو در جهان نخواهد کرد. آمریکا توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شود. ما ایدئولوژی جهانی‌شدن را رد کرده و به روی دکترین میهن‌پرستی آغوش باز می‌کنیم».

وی همچنین گفت: «در کمتر از دو سال، دولت من بیشتر از تقریباً تمامی دولت‌های دیگر در تاریخ کشور ما دستاورد داشته است».

این سخنان ترامپ با خنده آرام سران برخی از دولت‌ها مواجه شد. ترامپ در واکنش به خنده حضار گفت: «بسیار درست است. انتظار این واکنش را نداشتم، ولی اشکالی ندارد».

حسن روحانی اما گفت: سیاست ایران روشن است نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون.

در مقابل دونالد ترامپ گفت که کشورش قصد دارد دومین بلوک اقدامات محدود کننده علیه تهران را در روز ۵ نوامبر بازگرداند.

همچنین ترامپ به قصد آمریکا مبنی بر تشکیل ناتو عربی اشاره کرد و گفت: آمریکا به همراه کشورهای حوزه خلیج، اردن و مصر به دنبال ایجاد یک ائتلاف

استراتژیک منطقه‌ای است که به کشورهای خاورمیانه در رسیدن به رشد، شکوفایی، ثبات و امنیت کمک می‌کند.

 امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که پس از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد اظهار کرد: قانون بقای طرف قدرتمندتر تنها باعث بالا گرفتن تنش‌ها می‌شود.

وی افزود: چندجانبه گرائی باید تقویت شود تا موضوعات مهم را بتوان با استفاده از آن حل و فصل کرد.

رئیس جمهوری فرانسه گفتگو و چندجانبه گرائی را ابزار اصلی حل بحران‌های عمیق بین‌المللی دانست و با اشاره به تنش در روابط با ایران نسبت به تشدید بحران‌های منطقه‌ای هشدار داد. وی با اشارۀ تلویحی به خواست آمریکا در به انزوا کشیدن ایران تاکید کرد که یکجانبه گرائی به قطع ارتباط و نزاع می‌انجامد.