مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر آن که گزینه نظامی درباره ایران روی میز باقی است، واکنش نشان داد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده و با ملت ایران با تکریم صحبت کنند.»

افخم این تعامل را تست و آزمونی خواند که می تواند از «جدیت‌،‌ صداقت و اراده» آمریکا به «تکریم و تایید حق ایران» در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برسد.

وی ادامه داد: «امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد پذیرفته شدن «سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهانی» باعث شده است تا اسرائیل تلاش کند در حوزه‌های مختلف فشار آورند تا سوی مذاکرات را عوض کند.

افخم ابراز امیدواری کرد: «دولت آمریکا تاب و توان خود را در مقابل این فشارها نشان دهد. این آزمونی برای سنجیدن توان و ایستادگی آمریکا در برابر این گونه تحرکات است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه درباره احتمال به وقوع پیوستن دیدار دوجانبه میان ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ۱+۵ توضیح داد: «آنچه بین ایران و آمریکا در قالب تفاهمی صورت گرفته این است که وزیران خارجه در چارچوب مذاکرات ۱+۵ بحث‌هایی داشته باشند و در آن چارچوب بحث هسته‌یی قابل تعریف است.»

وی ادامه داد: «براساس تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌یی رویکرد آنها مشخص خواهد شد. هیچ‌گونه ورودی به مباحث دو جانبه و موضوعاتی که ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور را همراه دارد فعلا قرار نیست مطرح شود.»
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در جمع خبرنگاران در نیویورک «نتانیاهو و جناح تندروی آمریکا» را «منزوی» و «نگران» خواند.

اوباما دیروز دوشنبه بعد از دیدار با نتانیاهو گفته بود آمریکا برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای هیچ گزینه ای، از جمله گزینه نظامی، را از میز مذاکره حذف نخواهد کرد. او تحریم های سنگین علیه ایران را دلیل اصلی تمایل ایران برای مذاکره می داند.