عکس از رویترز

عکس از رویترز

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات‌ که نامشان را فاش نکرده، اعلام کرده است که در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای که قرار است در روزهای آینده منتشر شود، آمده است که توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای به شدت کاهش یافته چراکه تهران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد خود را رقیق کرده است.

این رقیق‌سازی در چارچوب توافق موقت هسته ای صورت گرفته است که در آذر ماه میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ برای تعلیق بخشی از فعالیت‌های اتمی در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها، بسته شد.

خباز: غرب از سنگ اندازی پرهیز کند

محمد رضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران، در این باره به شرق پارسی گفت: «جمهوری اسلامی ایران طبق توافقی که در آذرماه سال گذشته در ژنو به امضاء رساند کلیه مواردی را که در طرح توافقنامه آمده را متعهد شده است. گزارش اخیر آژانس به جای اینکه نقطه ضعف ایران باشد نشان دهنده قوت و تعهد ایران است».

وی افزود:«غرب هم باید در زمینه تعهداتی که داده شتاب بیشتری ببخشد و از هر گونه سنگ اندازی پرهیز کند. به طور مثال در ماجرای اخیر قطعانه پارلمان اروپا به تعبیر ما این سنگ اندازی محسوب می شود که در مسیر توافق نهایی صورت گرفته است. لذا غرب هم باید از داخلت در امور جاری ایران دوری کند و تعهدات خود را سریعا به مرحله عمل برساند».

ایران دی‌ماه سال گذشته فرایند اکسید کردن و رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرد.

طبق توافقنامه ژنو ایران موافقت کرد برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصد خود را متوقف کند و ۲۰۰ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به اکسید اورانیوم برای سوخت راکتور تبدیل کند. همین طور ایران متعهد شد نیم دیگر از اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق و به اورانیوم کمتر غنی‌شده تبدیل کند.

در آن زمان مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری ایرنا گفته بود: فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصدی، در طول ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کیلو گرم خواهد بود.

به گفته این مقام دولتی «نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی که قرار است رقیق‌سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.»

در همان زمان نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تائید کرده بود که ایران رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرده است.

رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از جمله مهم‌ترین خواست‌های کشورهای غربی به‌ شمار می‌رود، چرا که داشتن چنین اورانیومی از نظر فنی امکان تولید بمب اتمی را آسان می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته درباره پایبندی ایران به توافقنامه ژنو گزارش دهد.

در همین حال علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه این هفته تصریح کرد این ایران است که سطح و میزان غنی سازی را بر اساس نیازهایش تعیین می‌کند.

وی که در جریان یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت تصریح کرد: «ما معتقدیم هر حقی را که هر عضو NPT و عضو آژانس دارد این حق را ما نیز داریم. یعنی چه؟ یعنی اینکه از ۱ درصد تا ۹۰ درصد غنی سازی حق ماست. ما از این حق عدول نمی‌کنیم. اگر ما خودمان را به یک سطحی از غنی‌سازی مقید می‌کنیم این به صورت داوطلبانه است نه بصورت پذیرش تحمیلی که از طرف مقابل اعمال می‌شود. داوطلبانه پذیرفتیم که مثلاً بیشتر از ۵ درصد غنی سازی نکنیم.»

ایران و کشورهای ۵+۱ در حال حاضر دور تازه‌ای از مذاکرات را آغاز کرده‌اند که هدف از آن رسیدن به توافقی جامع است؛ توافقی که قرار است جامعه جهانی را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی تهرات مطمئن کرده، حذف تحریم‌های مربوط به آن را همراه داشته باشد.

کارشناس هسته ای: ایران گامی اساسی را در چارچوب مذاکرات برداشته است

خانم فرزانه روستایی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی و هسته ای هم در این باره به شرق پارسی گفت: «ایران تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده در حد ۲۰ درصد دارد و رقیق سازی این اورانیوم و تبدیل آن به اورانیوم کم خطر با غنای ۵ درصد یکی از محوری ترین اصول توافق نامه هسته ای موقت بین ایران و ۱+۵ است. این موضوع اصلی است که غرب و اسرائیل درباره آن حساسیت زیادی دارند.»

وی افزود: «در صورتی که این اتفاق افتاده باشد و ایران همانطور که شواهد آنرا تایید می کند، نیمی از این اورانیوم را رقیق کرده باشد، می توان گفت این گامی بسیار اساسی از سوی ایران است.»

خانم روستایی با اشاره به اینکه غرب هم عموما آنچه را که قرار بوده است در چارچوب توافقات اخیر، انجام داده است گفت: «نکته اساسی اینست که دولت ایران و شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور به ترتیبی است که دولت ایران عجله دارد در چارچوب توافقات هسته ای به تحول قابل توجهی دست یابد به طوری که مثلا تحریم ها برداشته شود در حالی که چنین تعجیلی از سوی غرب وجود ندارد.»

وی گفت: «ایران با ابتکارات و اقدامات خود تلاش می کند غرب را به برداشتن گام های جدی تر و سریع تر در همین راستا ترغیب کند.»

این کارشناس سیاسی در همین حال خاطرنشان کرد اگر چه مقامات ایران از جمله آقای روحانی که دولتش هم اکنون در داخل به شدت تحت فشار مالی و اقتصادی است، تلاش می کنند توافق نهایی هسته ای هر چه سریع تر صورت گیرد، و در این زمینه ابراز خوش بینی کرده اند اما باید گفت آنها در این خوش بینی اشتباه می کنند چرا که مجموعه عوامل و شرایط به حدی نیست که توافق هسته ای را بتوان در شش ماه به سرانجام رساند.

وی توضیح داد: «به عنوان مثال غرب اکنون به تدریج موضوعات حقوق بشری و یا موضوع موشک های ایران را به تدریج مطرح می کند و این مسائل طبیعتا روند مذاکرات را پیچیده تر و طولانی تر خواهد کرد.»

وزیر دفاع ایران: موشک های ایران موضوع مذاکرات نیست

از سوی دیگر سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی درباره گنجانده شدن موضوع موشکی ایران در مذاکرات ۱+۵ گفت: «توان موشکی ایران به ما مربوط می‌شود و ما مسئول آن هستیم و هیچ مداخله‌‌ای از هیچکس را نمی‌پذیریم.»

وی گفت: «آنها (غربی‌ها) بحث احتمال دستیابی ایران به سرجنگی هسته‌ای برای موشک‌ها را مطرح کرده‌اند که در این خصوص نیز باید اعلام کنیم با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای، این تسلیحات کشتار جمعی نه تنها در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، بلکه امری مذموم، ناپسند و حرام محسوب می‌شود. لذا ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این موضوع کاملا منتفی است.»

وی همچنین تصریح کرد: «بار دیگر تاکید می کنم که تسلیحات دفاعی ایران هیچ وقت موضوع مذاکرات نبوده و نخواهد بود.»