«تل آویو» از کشف یک تونل سوم خبر داد اما آن را یک تهدید علیه امنیت خود ندانست و گفت که لبنان به قطع نامه شماره ۱۷۰۱ پایبند است

نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در جنوب لبنان روز گذشته اعلام کردند که یک تونل دومی را در مرزهای غیررسمی لبنان کشف کرده‌است. این نیروها در بیانه ای اعلام کردند که برای بررسی جوانب مختلف قضیه با ارتش لبنان همکاری می‌کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، از سوی دیگر مسئولان رده بالای لبنان پیگیر این مسئله شدند و میشل عون رئیس‌جمهور کشور اظهار کرد که «اسرائیل» به واسطه آمریکا خبر داده که هیچ نیتی برای جنگ علیه لبنان یا تجاوز به مرزها ندارد.
رئیس جمهوری لبنان گفت که کشورش نیز نیت تجاوزکارانه ندارد و در نتیجه خطری برای صلح وجود ندارد.
در این میان «اسرائیل» از کشف تونل سومی خبر داد که از مناطق لبنانی تا عمق زمین‌های اشغالی می‌رسد و حزب‌الله آن را حفر کرده‌است. ارتش «اسرائیل» مکان دقیق این تونل را اعلام نکرده‌است اما همزمان گفته است که این تونل تشکیل دهنده خطر سریع و جدی بر علیه «شهروندان اسرائیلی» نیست.
از سوی دیگر، روز گذشته رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان لبنان در دیدار با جنرال ستیوان دل کول، فرمانده نیروهای بین‌المللی حاضر در جنوب لبنان اعلام کردند که لبنان همچنان به قطع نامه شماره ۱۷۰۱ پایبند بوده و سعی می‌کند هیچ عمل نقض کننده این قطع نامه انجام ندهد.
عون در گفتگو با کول بیان کرد که «لبنان کشوری خواستار صلح و دوستدار صلح است و برای استقرار آن بسیار تلاش می‌کند».
از سوی دیگر نبیه بری در این دیدار تأکید کرد که «لبنان همچنان منتظر است که جزئیات حفرهای «اسرائیلی» به لبنان داده شود و «اسرائیل» باید بداند که در یک منطقه اشغالی در حال انجام عملیات است که باید جز به جز اطلاعات خواسته شده را به لبنان بدهد».
این در حالی است که این موضوع از سوی سفارت‌های برخی کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه مورد پیگیری قرار گرفته و در دیدار سفیر فرانسه با عون و بری او آخرین جزئیات مسائل مرتبط با تونل‌ها را بررسی کرد و وضعیت مرز و روابط اخیر میان لبنان و فرانسه را نیز از نظر گذراند.
سفرای بریتانیا و آمریکا نیز جداگانه با فرمانده ارتش لبنان جوزیف عون، دیدار کرده و آخرین گام‌های انجام گرفته برای اتمام برنامه امنیت مرزهای لبنانی-سوری را بررسی کردند.