حذف گزینه نمایندگی «سنی‌های ۸ مارس» از سهم رئیس‌جمهور

بیروت: کارولین عاکوم

چشم‌ها به ابتکارعمل میشل عون رئیس‌جمهور لبنان جهت حل بحران تشکیل کابینه دولت دوخته شده‌است، عون دو روز پیش با سعد حریری نخست‌وزیر وی و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد. موضوع اصلی این دیدار، رفع مشکل نمایندگی «سنی‌های ۸ مارس» بود.
به گزارش الشرق الاوسط، در این دیدار محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی «وفای به مقاومت» و حسین خلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله حضور داشتند.
میشل عون روز گذشته ضمن هشدار از وقوع «فاجعه» در صورت بی‌نتیجه ماندن ابتکارعمل خود گفت: «مسئله تشکیل دولت با مشکل روبرو شده‌است و بر خود دانستم که باید بین تمام اطراف هماهنگی ایجاد کنم و ابتکارعملی را برای حل این بحران ارائه دهم و اگر این ابتکار عمل بی‌نتیجه ماند شرایط «فاجعه باری» خواهیم داشت».
از سوی دیگر، نبیه بری با رد اینکه این ابتکار عمل «آخرین فرصت» است گفت: «چیزی به اسم آخرین فرصت وجود ندارد چراکه ذهن لبنانی‌ها همیشه خلاق بوده‌است و به یاری خداوند رئیس‌جمهور به راه حل سریع دست پیدا خواهد کرد… ما در دیدار خود ایده‌های متنوعی را بررسی کردیم که در صورت ناکام ماندن ابتکارعمل اول می‌توان ابتکارات دوم و سوم و… را به ثمر برسانیم».
محمد رعد نماینده پارلمانی حزب‌الله پس از این دیدار با اشاره به وجود چند راه حل قابل قبول گفت: «دیدار مشترک ما با رئیس‌جمهور، یک جلسه طوفان فکری بود تا راه‌حل‌هایی برای خروج از این بحران در راستای منافع ملی پیدا کنیم، همچنین چند ایده قابل قبول نیز برای بررسی بیشتر وجود دارد».
در همین باره منابع آگاه به «الشرق الاوسط» گفته اند: «موضوع ابتکارعمل عون، دقیقاً حذف گزینه سهم نمایندگی رئیس‌جمهور در دولت است که آن را در طی نامه‌ای به پارلمان اعلام کرده‌است و محور دیدار مشترک بین تمام گروه‌ها نیز بررسی موضوع این نامه بود».
این منابع یادآور شدند که دیدارهای میشل عون با دیگر گروه‌ها و ابتکار عمل وی، سهم بسزایی در کاهش تنش‌ها داشته‌است.