لیبی؛ مهاجران غیرقانونی در انتظار کمک‌های بین‌المللی

قاهره: جمال جوهر

شرایط روانی سختی که مهاجران غیرقانونی لیبی در آن به سر می‌برند مسئولان کمپ‌ها را وادار به ارائه درخواست در رابطه با دخالت سازمان‌های دولتی برای منتقل کردن آنها به کشوری دیگر کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، این مهاجران یک سال پیش هنگام مهاجرت از طریق دریای آرام توسط نیروهای گارد ساحلی لیبی از غرق شدن نجات پیدا کردند.
کمپ‌هایی در سرتاسر لیبی هستن که پر از مهاجرانی غیرقانونی است که قصد گذر از دریا و ورود به کشورهای اروپایی را دارند، ولی نیروهای محلی لیبی آنها را توقیف کردند تا به کشورهای خود بازگرداند.
با زیادشدن تعداد مهاجران، سازمان مبارزه با مهاجران در تاجورا (شرق پایتخت لیبی) از سازمان‌‎های جهانی و هیئت‌های سیاسی برای تسریع روند نقل مهاجران درخواست همکاری کرد.
در این بیانیه آمده است که «مسئولیت دشوار شدن شرایط مهاجران بر عهده این سازمان‌ها است خصوصا که در میان آنها زن و کودک شیرخوار نیز وجود دارد».
این بیانیه بر حضور سازمان‌های بین المللی در کمپ‌ها تاکید کرده است تا «از وضعیت مهاجران مطلع شده و به آنها اطمینان خاطر دهند و فشارهای روانی که بر آنها وارد می‌شود را کم کنند».
محمود علی الطویر مدیر بخش روابط عمومی این سازمان گفت که در این کمپ «۷۰۰ مهاجر، ۲۰ کودک شیرخوار و ۱۰ زن باردار وجود دارند که اطلاعات همه آنها در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت ثبت شده است».
الطویر در گفتگو با الشرق الأوسط گفت این فشارهای روانی که بر مهاجران وارد می‌شود در نتیجه «وعده‌هایی است که کمیساریای به آنها داده است تا آنان را به کشوری دیگر برای زندگی منتقل کند اما این وعده‌ها هیچ گاه محقق نشد و آنها بیش از یک سال است که در این کمپ مانده‌اند».
وی افزود میزان حمایت این سازمان‌های بین المللی برای تامین مایحتاج ضروری مهاجرین کم است و دلیل آن «شرایطی است که بر پایتخت حاکم است و منجر به بسته شدن فرودگاه آن شده. از سوی دیگر امنیت هنوز برقرار نشده است».
به گفته الطویر، مقامات لیبی هر چقدر در این زمینه همکاری کنند باز هم به دلیل عدم رغبت مهاجران به بازگشت به کشورهایشان بخشی از این مساله به حالت تعلیق در می‌آید.
وی گفت «بیشتر جمعیت کمپ را مهاجرانی تشکیل می دهند که از اریتره، اتیوپی، سومالی، سودان و یمن هستند و حاضر نیستند به کشور خود بازگردند. تعداد کمی از آنها حاضر به بازگشت به کشورهایشان هستند که بسته شدن فرودگاه مانع این‌کار می‌شود».
گفتنی است گارد ساحلی لیبی هزاران مهاجر را از غرق شدن در دریای مدیترانه نجات می‌دهد. از سوی دیگر مقامات امنیتی این کشور نیز صدها مهاجر را توقیف می‌کنند و پیش از اینکه برای رفتن به اروپا توسط باندهای تجارت انسانی سوار قایق‌های فرسوده شوند جلوی آنها را می‌گیرد.
برخی هیئت‌های سیاسی آفریقا که در لیبی مستقر هستند مرتب این کمپ‌ها را بازرسی می‌کنند تا از وضعیت مهاجرین مطلع شوند.
کمپ‌هایی نیز در لیبی وجود داشتند که به دلیل شرایط نامناسب تعطیل شدند ولی هنوز برخی از آنها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
در همین راستا، مقامات آلمانی گفته‌اند که گارد ساحلی لیبی ۱۰ هزار مهاجر را از ابتدای سال جاری در کناره‌های ساحلی کشور لیبی نجات داده است.
روزنامه «ای یو آبزرور» آلمانی گفت این آمار توسط هایکو ماس وزیر خارجه آلمان اعلام شده است.
وی در مذاکرات پارلمان آلمان پیرامون مهاجران در جواب حزب چپ که بازگرداندن مهاجران به کشورها را کاری غیرانسانی توصیف کرده بود، این آمار را به آنها اعلام کرد.